Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Alppihiihtäjillä superviikonloppu Åressä ja kumparelaskijat avaavat kauden Rukalla – Alppi- ja freestylemaajoukkueiden ohjelma viikolle 50

Ski Sport Finland

Julkaistu: 11.12.2014 klo 09:52
Julkaisija: Ski Sport Finland

Alppilajien maailmancupit jatkuvat tulevana viikonloppuna Skandinaviassa, kun Ruotsin Åressa lasketaan Val d'Isèrestä ja Courchevelistä siirretyt naisten ja miesten alppihiihdon tekniikkalajit sekä Rukalla lasketaan freestylehiihdon kumparelaskun avauskilpailu.

Viime viikonloppuna Yhdysvaltojen Beaver Creekissä onnistunut Samu Torsti nousi 13. sijan myötä 60 parhaan joukkoon alppihiihdon maailmancupin lähtölistalla, joka toi Suomelle kolmannen paikan suurpujottelun maailmancupiin. Torstin ja Marcus Sandellin lisäksi kolmannen paikan perjantain iltakilpailussa täyttää Eemeli Pirinen.

– Nyt aletaan tosissaan tuomaan laskijoita mukaan maailmancupiin. Åreen lähtee nyt Eemeli ja myös Victor Malmström tulee varmasti laskemaan kauden aikana maailmancupia, vastuuvalmentaja Janne Haarala kertoi matkalla Åreen.

Perjantaina lasketaan päivällä naisten suurpujottelu, jossa Merle Soppela tavoittelee hyviä sijoituksia hyvin sujuneiden Eurooppa-cupien jälkeen. Suurpujottelun lisäksi rovaniemeläinen on mukana myös lauantain pujottelussa. Sunnuntaina laskettavassa miesten pujottelun maailmancupissa pisteitä metsästävät Santeri Paloniemi ja Jens Henttinen.

Freestylehiihdossa katseet kohdistuvat viikonloppuna Rukalle, jossa lasketaan lauantaina kumparelaskun maailmancupin avauskilpailut. Kilpailussa on mukana kuusi suomalaista ja mielenkiintoa kilpailuun tuo uusi kilpailuformaatti, kun tänä vuonna lasketaan alkukilpailusta lähtien laskija-laskijaa vastaan parikumpareissa.

Tiivis kilpailutapahtuma Kuusamossa käynnistyy lauantaina 15:10 ensimmäisella alkukilpailukierroksella. Finaalit lasketaan klo 17:00 lähtien. Alkukierrosten suomalaissuoritukset ja suoraa lähetystä finaaleista voi seurata YLE TV2:lla ja Yle Areenassa klo 16:50-18:20.

Ski slopestylessä kausi alkaa Yhdysvaltojen Breckenridgessä torstaina klo 18:30 alkaen laskettavalla semifinaalilla. Suomalaislaskijoista kutsukilpailussa mukana on maajoukkuelaskija Antti Ollila. Dew Tourin kilpailuja voi seurata suorana osoitteessa: http://www.dewtour.com/actionsports/live

Tämän viikon perjantaina on vielä virallinen lumikontrolli ensi viikolla ohjelmassa oleville Val Gardenan vauhtilajien maailmancupeille sekä Alta Badian suurpujottelulle. Alun perin lumikontrolli piti järjestää jo tiistaina, mutta se siirrettiin hyvän sääennusteen vuoksi perjantaille. Lisätietoja lumikontrollin tuloksista uutisoidaan Ski Sport Finlandin Twitterissä perjantaina.

Alppi- ja freestylehiihtomaajoukkeiden ohjelmat viikolle 50

Alppihiihdon maajoukkueet

12.-14.12.2014
Alppihiihdon maailmancup, Åre, SWE