Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » 4.5.2016 Jalkapallo-juhlaraha julkaistaan EM-kisojen kynnyksellä

Suomen Rahapaja Oy

4.5.2016 Jalkapallo-juhlaraha julkaistaan EM-kisojen kynnyksellä

Julkaistu: 04.05.2016 klo 10:39
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapaja julkaisee 2.6. juhlarahan jalkapallon kunniaksi, Ranskassa pelattavien jalkapallon EM-kilpailuiden kynnyksellä. Juhlaraha kuuluu rahasarjaan, jonka Suomen Rahapaja lyö valtiovarainministeriön päätöksestä kunnioittamaan suomalaisille tärkeitä urheilulajeja. Valtiovarainministeriön asetus vahvistaa yhden juhlarahan nimellisarvoksi viisi euroa.

Sarjassa julkaistaan yhteensä yhdeksän eri lajia kunnioittavaa juhlarahaa, joista vuoden 2015 aikana ilmestyi Voimistelu-, Koripallo-, Taitoluistelu- ja Lentopallo -juhlarahat. Vuonna 2016 ovat jo ilmestyneet juhlarahat jääkiekolle, hiihdolle ja mäkihypylle. Sarjan päättävä yleisurheiluraha julkaistaan kesällä.

Valtiovarainministeriön asetus vuoden 2016 urheilurahoista on luettavissa sähköisessä säädöskokoelmassa.

Juhlarahoja lyödään tehdaslaatuisina enintään 50 000 kappaletta ja peilikiiltoisina 10 000 kappaletta. Rahan halkaisija on 27,25 millimetriä ja paino 9,8 grammaa. Urheilurahat on suunnitellut Nora Tapper.

Proof-laatuinen, yksittäin peilikiiltoiseksi viimeistelty juhlaraha on pakattu rahaa suojaavaan, läpinäkyvään pilleriin ja pahvipakkaukseen. Peilikiiltoisen juhlarahan hinta on 22 euroa. Tehdaslaatuisia juhlarahoja myydään paperiseen rahakuoreen pakattuina hintaan 10 euroa kappale. Kymmenen kappaleen laatikon tehdaslaatuisia rahoja saa omakseen hintaan 62 euroa.

Jalkapalloraha tulee ennakkomyyntiin Suomen Rahapajan verkkokauppaan 18.5. Julkaisupäivästä 2.6. lähtien sitä on saatavilla yhtiön verkkokaupan lisäksi jälleenmyyjiltä.

Auli Mikkonen
digitaalisen markkinoinnin ja yritysvastuun asiantuntija
Suomen Rahapaja
auli.mikkonen@mint.fi