Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » 27.7.2015. Nytt jubileumsmynt hedrar korgboll. Senaste tillskottet i den nya serien Idrottsmynt

Suomen Rahapaja Oy

Pressmeddelande.
Publicerad: 27.07.2015 kl. 13:10
Utgivare: Suomen Rahapaja Oy

Den 24 augusti publicerar Myntverket i Finland ett jubileumsmynt över korgboll i serien Idrottsmynt. Myntverket i Finland ger ut myntserien för att hedra idrottsgrenar som finländarna älskar. Mynten präglas enligt finansministeriets beslut och i förordningen fastställs att ett jubileumsmynt har nominella värdet fem euro.

Planen är att i serien Idrottsmynt ge ut totalt nio jubileumsmynt över olika idrottsgrenar. Först ut var jubileumsmyntet som hedrar gymnastiken. År 2015 hedras förutom korgboll även konståkning och volleyboll med ett eget jubileumsmynt.

Finansministeriets förordning om jubileumsmynt för finländsk idrott finns här www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2015/20150599.

Basketlandslaget har gett korgbollen ett lyft

På senare tid har korgboll alltmer uppmärksammats i Finland främst till följd av fina insatser från basketlandslaget, som kallas Susijengi (Varggänget). "Det har varit fint att se hur korgbollens popularitet har vuxit tack vare basketlandslagets framgångar och entusiastiska anhängare. Jag tror att korgbollsmyntet kommer att bli ett populärt samlarobjekt som tilltalar förutom samlare även alla vänner av korgboll", säger kommunikationsdirektör Henna Karjalainen.

Korgbollsmynt av basmetaller och med nominella värdet 5 euro, präglas i högst 50 000 exemplar i fabrikskvalitet och 10 000 exemplar som spegelblanka. Jubileumsmyntet har en diameter på 27,25 millimeter och väger 9,8 gram. Idrottsmynten har designats av Nora Tapper.

Polerade, spegelblanka jubileumsmynt har förpackats i ett skyddande, genomskinligt plasthölje och i en fräscht modern pappförpackning. Priset på ett spegelblankt jubileumsmynt är 22 euro.

Jubileumsmynt i fabrikskvalitet har förpackats i ett myntkuvert av papper och priset är 10 euro per styck. Idrottsmynt till nominellt värde fås genom att skaffa en myntask av papp med tio exemplar till ett pris på 50 euro.

Förhandsförsäljningen av korgbollsmyntet inleds i Myntverket i Finlands webbutik den 10 augusti. Från och med publiceringsdagen den 24 augusti finns jubileumsmyntet att få förutom i webbutiken även hos återförsäljare.

Ytterligare information:

Auli Mikkonen
Kommunikations- och marknadsplanerare
Myntverket i Finland
Tfn +358 40 660 5900
auli.mikkonen(at)mint.fi

Bilagor

Koncernen Myntverket i Finland planerar, marknadsför och tillverkar metallmynt, plantsar, samlar- och gåvomynt samt myntserier. Koncernen är det starkaste myntverket inom euroområdet och en av världens största myntexportörer. Finska staten äger företaget. Finländarna kan bekanta sig med mynttillverkning på utställningen Myntets väg vid vetenskapscentret Heureka. Närmare upplysningar om evenemang år 2015 www.suomenrahapaja.fi

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki