Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Taistelu yksinäisyyttä vastaan jatkuu HelsinkiMissiossa syksyn senioriryhmin

HelsinkiMissio

Taistelu yksinäisyyttä vastaan jatkuu HelsinkiMissiossa syksyn senioriryhmin

Julkaistu: 29.08.2011 klo 07:36
Julkaisija: HelsinkiMissio

Yksinäisille ikäihmisille seuraa ja arkiapua tarjoavan HelsinkiMission tarjonta jatkuu syyskuussa alkavilla maksuttomilla virikeryhmillä.

HelsinkiMission kerhotiloissa Kinaporinkadulla sekä Vuosaaren palvelutalossa käynnistyvät 5.9. muun muassa miehille, kirjallisuuden ystäville, sydänsairaille, aasialaisen kulttuurin inspiroimille – tai vain keskusteluseuraa kaipaaville - avoimia ryhmiä. Viikoittaiset Laula kanssamme –tilaisuudet puolestaan kokoavat yhteen tutuista lauluista nauttivat seniorit.

- HelsinkiMission syksyä sävyttää voimakas tahto taistella ikääntyneiden yksinäisyyttä vastaan, sanoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Olli Valtonen. - Kutsumme senioreja ryhmiin, päivystämme aamuvarhain Aamukorva-puhelimessa, tarjoamme tukihenkilöitä ja keikkamuotoista arkiapua sekä terapeuttista keskustelua Senioripysäkillä.

Tänä vuonna keikkamuotoista apua on saanut yli 125 senioria. Viikoittain laulu- ja virikeryhmissä tavoitetaan satoja senioreja. Aamukorva vastaa keskimäärin 65 seniorin aamupuheluun viikossa. HelsinkiMission tukihenkilöillä ja Senioripysäkillä asiakaskontakteja on vuositasolla yhteensä noin neljätuhatta.

- HelsinkiMissiossa on tyytyväisenä pantu merkille monet vanhusten asemaa parantavat muutokset, Valtonen toteaa. - Avainkysymys pysyy kuitenkin hienoista rakenteista huolimatta samana. Vaikka vanhusten hoitoketju on pantu kuntoon, vanhukset ovat yksinäisia. Joka toinen päivä suomalainen vanhus tekee itsemurhan.

- Ryhmiä vetävät sekä tukea ja keikka-apua tarjoavat vapaaehtoistoimijat ovat ammattiauttajien rinnalla yhä tärkeämpi voimavara, arvioi Valtonen. - Senioritoiminnan ohella syksyllä alkavat myös vapaaehtoiskoulutuksemme. Koulutamme jatkuvasti sotajoukkoja taisteluun kaupunkilaisten yksinäisyyttä vastaan.

RYHMÄT YLI 60-VUOTIAILLE:

Maksuttomiin ryhmiin pitää ilmoittautua etukäteen marjut.puisto@helsinkimissio.fi, 045 872 35 16. Ryhmäsali osoitteessa Kinaporinkatu 11 A

Virikeryhmät:

Syke-ryhmä joka maanantai alkaen 5.9. klo 16-17.30. Vertaistukiryhmä sydän- ja verisuonitauteja sairastaville ja heidän läheisilleen.

Miesryhmä joka keskiviikko alkaen 7.9. klo 10-11.30. Ajatusten ja kokemusten vaihtoa miesporukassa.

Iltasalonki joka toinen torstai alkaen 8.9. klo 17-18.30. Iltasalongissa lähdetään löytöretkille idän ihmeisiin ja aasialaiseen kulttuuriin.

Kirjallisuuspiiri

Kerran kuukaudessa kirjojen ystäville keskiviikkoisin alkaen 14.9. klo 16.45-18.15.

Torstaisalonki

Joka torstai alkaen 8.9. klo 11.30-13.30. Keskustelua ajankohtaisista asioista kahvin kera.

Cecilian ryhmät Vuosaaressa ovat kaikille senioreille avoimia ja käynnistyvät myös syyskuussa. Lisätietoja ja ilmoittautumiset torstaisalonkiin tiia.hautamaki@helsinkimissio.fi, 044 054 62 36

Laula kanssamme –tilaisuudet joka maanantai alkaen 5.9. klo13 HelsinkiMission kerhosali, Kinaporinkatu 11 A ja klo 15 palvelutalo Cecilia, Punankiventie 2.

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka etsii, löytää ja auttaa kaupungin unohdettuja. Toimimme ammattilaisten ja vapaaehtoisten voimin seniori- ja nuorten kriisityön sekä erityisryhmien aloilla. Haastamme kaupunkilaiset hyväntekemisen kansanliikkeeseen.

Lisätietoja: Marjut Puisto, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, puh: 045 872 3516, marjut.puisto@helsinkimissio.fi