Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Sotavahinkosäätiöltä 22 maanpuolustuspalkintoa

Reserviläisliitto tiedottaa

Sotavahinkosäätiöltä 22 maanpuolustuspalkintoa

Julkaistu: 04.06.2011 klo 08:00
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Sotavahinkosäätiö on palkinnut 14 yhteisöä ja 8 henkilöä maanpuolustuspalkinnoilla. Suurimman yksittäisen palkinnon (3.000 €) sai Iisalmen Reserviupseerikerho, joka on jo 30 vuoden ajan järjestänyt vuosittain Sandels-jotoksen. Lähinnä reserviläisille tarkoitettu maastovaellus kerää joka kevät parisen sataa vaeltajaa IIsalmeen. Sotavahinkosäätiön palkintojen yhteissumma oli 32.000 euroa.

Sotavahinkosäätiö myöntää tunnustuspalkintoja vuosittain. Tarkoituksena on palkita henkilöitä ja yhteisöjä, joiden saavutukset maanpuolustuksen saralla ovat poikkeuksellisen merkittäviä. Palkintoja myönnetään Kadettikunnassa, Maanpuolustuskiltojen liitossa, Reserviläisliitossa ja Suomen Reserviupseeriliitossa tehdystä maanpuolustustyöstä.

Palkitsemisjärjestelmä syntyi vuonna 2009. Tällä kertaa Sotavahinkosäätiö on myöntänyt em. järjestöjen esitysten pohjalta seuraavat maanpuolustuspalkinnot:

Kadettikunta ry / kahdeksan maanpuolustuspalkintoa

• Everstiluutnantti Esko Hirviniemi, 1.000 euron palkinto, veteraanien lähiystävätoiminta ja vapaaehtoinen maanpuolustusaatteellinen toiminta
  • Toimistonhoitaja Marjukka Lehtinen, 1.000 euron palkinto, pitkäaikainen toiminta Kadettikunnan hyväksi
  • Kapteeni Marko Palokangas, 1.000 euron palkinto, upseeriperinnetietouden edistäminen
  • Kapteeni Timo Hänninen, 1.000 euron palkinto, upseeriperinnetietouden edistäminen
  • Majuri, liikuntaneuvos Risto H. Luukkanen, 1.000 euron palkinto, Kaaderigolf- veljestapahtuman järjestäminen
  • Pohjois-Satakunnan kadettipiiri, 1.000 euron palkinto, koululaisvierailut varuskuntiin
  • Pohjois-Kymen kadettipiiri, 1.000 euron palkinto, koululaisten itsenäisyyspäivän juhlien järjestäminen
  • Turun kadettipiiri, 1000 euron palkinto, turvallisuuspolitiikan lounastilaisuudet

Maanpuolustuskiltojen liitto ry / kuusi maanpuolustuspalkintoa

• Kainuun Prikaatin Kilta, 2.000 euron palkinto, Kainuun prikaatin historiikin laatiminen
  • Päätoimittaja Inga-Katriina Heinonen, 2.000 euron palkinto, Maanpuolustustaja-lehden kehittäminen
  • Vaasan Kiltapiiri, 1.500 euron palkinto, Pohjanmaan Turvallisuuspäivän järjestäminen
  • Pohjanmaan maanpuolustuskilta, 1.000 euron palkinto, Vaasan Sotaveteraanimuseon kunniamerkkien erikoisnäyttely
  • Pohjan Prikaatin Kilta, 1.000 euron palkinto, JR 1:n perinteiden vaaliminen
  • Itä-Uudenmaan maanpuolustuskilta, 500 euron palkinto, ansiokas ja pitkäaikainen kenttäkeittiötoiminta

Reserviläisliitto ry / neljä maanpuolustuspalkintoa

• Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiiri, 2.500 euron, poikkeuksellinen aktiivisuus reserviläisten ampumataitojen ylläpidossa
  • Jyväskylän Seudun Reserviläiset, 2.500 euron palkinto, poikkeuksellinen aktiivisuus sotiemme veteraanien tukemisessa
  • Rouva Sirkka Ojala, 1.500 euron palkinto, poikkeuksellisen ansiokas, tiedotuksellinen vapaaehtoistyö maanpuolustuksen hyväksi
  • Jääkäri Pasi Lakkala, Sodankylä, 1.500 euron palkinto, poikkeuksellisen ansiokas maanpuolustustyö ja nuorten roolimallina toimiminen

Suomen Reserviupseeriliitto ry / neljä maanpuolustuspalkintoa

• Iisalmen Reserviupseerikerho, 3.000 euron palkinto, Sandels-jotoksen pitkäaikainen järjestäminen
  • Tornion Reserviupseerit, 2.000 euron palkinto, Laivakankaan ampumaurheilukeskuksen peruskorjaus
  • Kalajokilaakson Reserviupseerikerho, 2.000 euron palkinto, Huhmarkallion ampumarata-alueen kehittäminen
  • Kouvolan Reserviupseerikerho, 1.000 euron palkinto pitkäaikainen sotaveteraanien palvelu- ja tukitoimintatoiminta

Sotavahinkosäätiö syntytausta liittyy talvisotaan. Suomessa perustettiin talvisodan tuhojen korjausta rahoittamaan kaksi sotavahinkoyhdistystä. Yhdistysten toiminta jatkui jatko- ja Lapin sodan aikana.  Sotavahinkoyhdistykset korvasivat lakisääteisellä palovakuutuksella vakuutettujen talojen ja irtaimiston vauriot täysimääräisesti.

Kun sotatuhot oli saatu korjattua, jäljelle jääneet varat siirrettiin vuonna 1954 perustettuun Sotavahinkosäätiöön. Se on viimeiset vuodet ohjannut valtaosan myöntämistään apurahoista ja avustuksista sotiemme veteraanien tukemiseen. Sotavahinkosäätiön puheenjohtaja toimii vakuutusneuvos Peter Küttner Helsingistä.

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 350 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä. Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista lähes puolet on Reserviläisliiton jäseniä. MPK järjestää vuositasolla noin 1.500 koulutustapahtumaa, joihin osallistuu yli 30.000 suomalaista. Koulutuksen painopiste on reserviläisten sotilaallisessa koulutuksessa. Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kuljetusyrittäjä Markku Pakkanen Kouvolasta. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.