Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Lahti ei saa vuoden 2015 talviuniversiadien hiihtolajeja

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Lahti ei saa vuoden 2015 talviuniversiadien hiihtolajeja

Julkaistu: 21.11.2013 klo 13:15
Julkaisija: Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Kansainvälinen opiskelijaurheiluliitto FISU on päättänyt, että vuoden 2015 talviuniversiadit järjestetään ilman pohjoismaisia hiihtolajeja ja ampumahiihtoa. Päätöksen perusteluina ovat kustannustekijät, aikapula sekä jaettujen kisojen aiheuttamat hankaluudet osallistuville maille ja FISU:lle.

Varsinainen vuoden 2015 talviuniversiadien järjestäjä, Espanjan Granada, ilmoitti heinäkuussa ettei se pysty järjestämään pohjoismaisia hiihtolajeja ja ampumahiihtoa. Lahti, Puolan Szklarska Poreba sekä loppuvaiheessa myös Italia olivat ehdolla lajien korvaavaksi järjestäjäksi.

Suomessa oli jo suunniteltu kisojen toteutus- ja rahoitusmallia Lahden kaupungin, Lahden Hiihtoseuran, Hiihtoliiton, Ampumahiihtoliiton, Opiskelijoiden Liikuntaliiton, Suomen Urheiluopiston, Olympiakomitean sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön kesken. Malli olisi edellyttänyt FISU:lta vastaantuloa taloudellisissa ehdoissa. Valitettavasti kansainvälisellä liitolla ei lopulta ollut tähän halukkuutta.

“Olemme luonnollisesti erittäin pettyneitä ja yllättyneitä päätöksestä, joka tehtiin ilman kunnollista vuorovaikutusta maihin, jotka olivat halukkaita ja kykeneviä järjestämään kisojen hiihtolajit. Opiskelijoiden Liikuntaliitto, lajiliitot, Lahden kaupunki ja Olympiakomitea tekivät kaikkensa kisojen saamiseksi Suomeen” päättää Opiskelijoiden Liikuntaliiton puheenjohtaja Teemu Myllärinen.

Lisätiedot:

Teemu Myllärinen

Jukka Tirri

Opiskelijahuippu-urheilun koordinaattori

--------------------------

Universiadit, opiskelijoiden olympialaiset, järjestetään joka toinen vuosi. Talviuniversiadit keräävät n. 2500 opiskelevaa huippu-urheilijaa noin 40-50 maasta. Vuoden 2013 talviuniversiadit pidetään 10.-20.12.2013 Italian Trentossa. (http://www.universiadetrentino.org/)

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL) on 1924 perustettu valtakunnallinen opiskelija- ja korkeakoululiikunnan edunvalvonta- ja palvelujärjestö. OLL edustaa kaikkia Suomen korkeakouluopiskelijoita. OLL vaikuttaa, palvelee, kouluttaa, tutkii ja toimii niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin kentillä opiskelijaliikunnan puolesta.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto
Lapinrinne 2