Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Demarinuoret: Suomen olympiajoukkueen edustusasusta sateenkaarilipun värinen

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: Suomen olympiajoukkueen edustusasusta sateenkaarilipun värinen

Julkaistu: 22.08.2013 klo 12:08
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Sosialidemokraattiset Nuoret ry esittää, että Suomen olympiajoukkueen viralliset kilpailu- ja edustusasut painettaisiin sateenkaarilipun väreissä. Demarinuorten puheenjohtajan Joona Räsäsen mukaan Suomi osoittaisi tempauksella puolustavansa ihmisten välisen yhdenvertaisuuden toteutumista niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

- Kisajoukkueen asujen on perinteisesti katsottu edustavan suomalaisten arvoja ja suomalaista identiteettiä.  Ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja seksuaalivähemmistöjen aseman edistäminen ovat kiinteä osa kansallisia arvojamme. Mielestäni Suomen päätöksentekijöiltä ja urheiluvaikuttajilta tulisi löytyä selkärankaa edustaa Suomea paitsi nousevana urheilumaana, myös ihmisarvoisen maailmankuvan edistäjänä, Räsänen linjaa.

Demarinuoret pitää Suomen olympiakomitean puheenjohtajan Risto Niemisen kommentteja sateenkaaren väristen kynsien kieltämisestä käsittämättömänä. Räsäsen mielestä Suomen pitäisi päinvastoin kysyä, toteutuuko olympia-aatteen kannalta tärkeä yksilöiden keskinäinen kunnioitus Sotšin olympialaisissa.

- Olympialiikkeen säännöt kieltävät kaikenlaisen syrjinnän harjoittamisen. Päinvastoin, liikkeen pyrkimyksenä on kasvattaa erityisesti nuoret ymmärtämään paremmin toisiaan ja tuntemaan solidaarisuutta toisia kohtaan. Hävettää huomata, ettei Suomen olympiakomiteassa nähdä näiden arvojen tärkeyttä, Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen jyrähtää.

Lisätiedot:

Joona Räsänen