Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Big Jump 2011 – Hyppää vedet juotaviksi!

Suomen luonnonsuojeluliitto

Big Jump 2011 – Hyppää vedet juotaviksi!

Julkaistu: 07.07.2011 klo 14:38
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto haastaa jälleen kaikki suomalaiset hyppäämään puhtaiden vesien puolesta sunnuntaina 10.7. klo 15.00. Euroopan laajuiseen tempaukseen voi osallistua hyppäämällä itselleen tärkeään järveen, jokeen tai merenlahteen vaikkapa mökkilaiturilta tai uimarannalla.

Suomen maabrändiryhmä asettaa raportissaan tavoitteeksi saada Suomen vedet juotavaan kuntoon. Vaikka luonnontilaiset vedet eivät aina ole juomakelpoisia, Suomen vesistöistä suuri osa on niin hyvässä kunnossa, että retkeilijä voi keittää kahvit suoraan järviveteen.

Meillä on silti vielä paljon parannettavaa, sillä valtaosa Suomen rannikkovesistä on vedenlaadultaan huonossa kunnossa. Samoin puolet Suomen joista ja neljännes järvistä on huonokuntoisia.

Vesien puhdistaminen edellyttää mittavaa työtä etenkin maataloudessa sekä turvetuotannossa. Tähän antaa eväitä myös tuore hallitusohjelma, jonka mukaan Suomesta halutaan ravinteiden kierrätyksen mallimaa ja maatalouden ympäristötukia aiotaan suunnata entistä tehokkaammin vesien- ja luonnonsuojeluun.

EU:n vesipuitedirektiivin mukaan kaikkien Euroopan rannikko-, pohja- ja sisävesien tulisi olla hyvässä ekologisessa tilassa vuoteen 2015 mennessä. Jokainen Euroopan laajuisessa Big Jump -tapahtumassa veteen hyppäävä ja rannalta kannustava rohkaisee päättäjiä nopeuttamaan vesien hyvän tilan saavuttamista.

Omia hyppykuvia ja tiedon hyppypaikastaan voi lähettää Luonnonsuojeluliitolle osoitteeseen hannele.ahponen@sll.fi.

Muista aina varmistaa hyppypaikan turvallisuus!

Turun luonnonsuojeluyhdistys järjestää Big Jump -tapahtuman Turussa sunnuntaina 10.7 klo 15 Ispoisten uimarannalla (käynti Rykmentintieltä). Tiedotusvälineet ja yleisö ovat tervetulleita hyppypaikalle.

Taustatietoa:

Big Jump -tempaus sai alkunsa Keski-Euroopan jokivesien suojelutoiminnasta 1990-luvulla. Ensimmäisen kerran hyppytapahtuma toteutettiin Euroopan laajuisena vuonna 2005. Hyppääjiä oli tuolloin sadoilla paikoilla 22 Euroopan maassa. Suomen luonnonsuojeluliitto on jatkanut vuosittain hyppytapahtuman järjestämistä maassamme. Liitto haluaa muistuttaa näin jokaiselle suomalaiselle tärkeistä vesistä.

- Hannele Ahponen, vesiensuojeluasiantuntija, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 050 532 3219, hannele.ahponen@sll.fi (10.7. saakka)
- Ilpo Kuronen, luonnonsuojelupäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 0400 153 133, ilpo.kuronen@sll.fi
- Anja Hjelt, Turun luonnonsuojeluyhdistys, puh. 045 651 7537, anja.hjelt@gmail.com

- www.sll.fi/luontojaymparisto/vesistot/bigjump