Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Antero Mertarannasta Larin Paraske

Kalevalaisten Naisten Liitto

Antero Mertarannasta Larin Paraske

Julkaistu: 28.10.2011 klo 07:00
Julkaisija: Kalevalaisten Naisten Liitto

Kalevalaisten Naisten Liitto on myöntänyt Larin Paraske -palkinnon urheilutoimittaja Antero Mertarannalle. Palkinto myönnetään vuosittain hyvälle puhujalle, mestarilliselle sanan taitajalle. Palkinto luovutetaan Helsingin Kirjamessuilla Eino Leino -lavalla pe 28.10.2011 klo 11.30–12.

Antero Mertaranta on verbaalivirtuoosi, joka ei esittelyjä kaipaa. Hänen suomen kielensä on vivahteikasta, luovaa ja aina hyvien tapojen mukaista. Kalevalaisten Naisten Liitto myöntää vuosittain inkeriläisen runonlaulajan Larin Parasken nimeä kantavan palkinnon hyvälle puhujalle, sanan shamaanille, joka jatkaa runonlaulajien ja tarinankertojien perinnettä nykyajassa.

Loistavana tarinankertojana Mertaranta kulkee kuuluisan runonlaulajan Larin Parasken jalanjäljillä. Inkeriläinen Larin Paraske on suomalaisen kansanrunouden kuuluisin hahmo, jolta on tallennettu yli 32 000 runosäettä mm. Kantelettareen.

Antero Mertaranta on kansakunnan ääni, taitava, loistava sanantaitaja, suuri selostaja, jonka vahva ammatillinen osaaminen kuuluu kaikessa työssä. Paitsi tiedot, myös tunteet välittyvät hänen sinivalkoisessa äänessään, jossa kuuluu suomalaisuus sen hohdokkaimmissa ulottuvuuksissa ja sävyissä. Hän pitää katsojat otteessaan ja välittää urheilutapahtuman hienoimman puolen: yhteenkuuluvuuden ja positiivisen energian. Hän pursuaa iloista peruspositiivista henkeä ja näyttää esimerkkiä innostumalla työstään kerta toisensa jälkeen.

Bratislava 15.5.2011, kolmas erä. ”Niin kuin Antero Mertaranta sen meille kertoi” *

Mykistyneenä ja haltioituneena kuuntelee hänen puhettaan sellainenkin suomalainen, joka ei välttämättä ole vannoutunut penkkiurheilija. Myös huumori, nimenomaan älykäs huumori on Mertarannan ase. Hänen positiivista tykitystään on ilo kuunnella ja ihailla. Hän on suullisen kertomusperinteen jatkaja ikiaikaisten runonlaulajien jalanjäljillä.

Larin Paraske -palkinnon ovat aiemmin saaneet mm.: kansanmuusikko Sari Kaasinen 2010, runoilija Heli Laaksonen 2009, toimittaja, kirjailija Umayya Abu-Hanna 2008, kirjailija Anna Kortelainen 2007, näyttelijä Eila Roine 2006 ja rap-muusikko Mariska 2005. Kalevalaisten Naisten Liitto on valtakunnallinen perinne- ja kulttuurijärjestö, joka tekee tunnetuksi suomalaista kansanperinnettä. 60 jäsenyhdistyksessä on yli 4 000 jäsentä.

kulttuurisihteeri Sirpa Huttunen puh. 050 520 1314 ja 09 604 791
sirpa.huttunen@kalevalaistennaistenliitto.fi