Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Tervetuloa pyörtymään Narinkkatorille keskiviikkona 20.2. klo 16.00

Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK Ry

Tervetuloa pyörtymään Narinkkatorille keskiviikkona 20.2. klo 16.00

Kutsu.
Julkaistu: 19.02.2013 klo 14:18
Julkaisija: Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK Ry

Suomen Puhtaat vaatteet -verkosto järjestää Kampin Narinkkatorilla Helsingissä keskiviikkona 20.2. klo 16.00 "massapyörtymisen".

Massapyörtyminen toteutetaan flash mob -hengessä siten, että ensimmäisen Puhtaat vaatteet -aktiivin "pyörryttyä" Narinkkatorilla Kampin ostoskeskuksen edustalla klo 16, muut seuraavat perässä. Paikalla jaetaan myös ohikulkijoille lentolehtisiä.

Mielenilmaus liittyy Puhtaat vaatteet -kampanjaverkoston tempausviikkoon, jonka aikana herätetään keskustelua etenkin kambozdalaisten vaatetyöläisten huonoista työoloista ja tuetaan heidän vaatimustaan elämiseen riittävästä palkasta.

Sadat vaatetehdastyöntekijät pyörtyivät uupumuksesta viime vuonna Kambodzassa. Minimipalkka Kambodzassa on tällä hetkellä 66 euroa kuussa, eikä se riitä elämiseen, minkä vuoksi työntekijät joutuvat jatkuvasti tekemään ylitöitä. Ensi viikolla Kambodzassa alkavat neuvottelut minimipalkan korottamisesta, ja tempauksia työntekijöiden tukemiseksi järjestetään ympäri Eurooppaa.

Lisätietoja Puhtaat vaatteet -verkoston tempauksesta antavat:

Eetti ry:n toiminnanjohtaja Lotta Staffans 050 349 5230 (lotta@eetti.fi) sekä Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK ry:n viestintäpäällikkö (vt.) Aleksi Vienonen (aleksi.vienonen@sask.fi) p. 044 775 1041.

Puhtaat vaatteet on osa kansainvälistä Clean Clothes Campaign -kampanjaverkostoa. CCC on toiminut Euroopassa vuodesta 1989. Puhtaat vaatteet pyrkii parantamaan vaatetus- ja urheiluvaateteollisuudessa työskentelevien työntekijöiden oloja. Kansainvälinen CCC kouluttaa ja mobilisoi kuluttajia, lobbaa yrityksiä ja hallituksia sekä tarjoaa suoraa solidaarisuustukea työntekijöille näiden kamppailussa oikeuksiensa ja parempien työolojen puolesta.

Verkkosivut: www.puhtaatvaatteet.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon