Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » SASK: Finnwatchin seurantatutkimus kertoo siirtotyöläisten globaalista syrjinnästä

Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK Ry

Julkaistu: 28.01.2014 klo 15:45
Julkaisija: Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK Ry

Siirtotyöläisten järjestäytymisoikeuteen tulisi kiinnittää enemmän huomiota

Kansalaisjärjestö Finnwatch julkisti tiistaina seurantatutkimuksen, jossa Suomessa toimivien kauppaketjujen omien tuotemerkkien alla myytävien hedelmämehujen taustalta löytyi jälleen vakavaa työntekijöiden perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien polkemista.

Tutkimus on seurantatutkimus vuosi sitten julkaistulle selvitykselle, jossa Finnwatch paljasti, että Suomessa kauppaketjujen omien tuotemerkkien alla myytävien ananasmehujen taustalta löytyy pakkotyötä ja epäinhimillisiä työolosuhteita.

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen SASKin toiminnanjohtajan Janne Ronkaisen mielestä tiistaina julkisuuteen nousseet puutteet Thaimaan elintarviketehtailla kertovat ensisijaisesti siirtotyöläisten syrjinnästä ja siitä, että heidän mahdollisuutensa järjestäytyä ammatillisesti on tehty mahdottomaksi.

– Siirtotyöläiset ovat globaalisti kaikkein haavoittuvin ryhmä. YK:n arvioiden mukaan maailman työväestöstä heitä on noin kymmen prosenttia, Ronkainen sanoo.

Paras keino siirtotyöläisten aseman turvaamiseksi olisi Ronkaisen mielestä ay-liikkeen tukeminen kehittyvissä maissa. Lisäksi siirtotyöläisten järjestäytyminen olisi tehtävä paikallisessa lainsäädännössä mahdolliseksi

Ilmiö näkyy myös Qatarin stadiontyömailla

Siirtotyöläisten oikeuksien polkeminen näkyy Ronkaisen mielestä myös vuoden 2022 Qatarin jalkapallokisojen rakennustyömailla. Työmailla on ollut viitteitä pakkotyöstä ja muusta vakavasta työntekijöiden ihmisoikeuksien polkemisesta. Asiasta uutisoitiin kansainvälisesti ja myös Suomessa laajasti viime syyskuussa.

Qatarin rakennustyömailla ja majoitusleirien epäinhimillisissä oloissa on kansainvälisten ammattijärjestöjen tilaston mukaan kuollut yksin viime vuoden aikana vähintään kolmesataa työntekijää. Sorretut työntekijät ovat pääosin Nepalista ja muista Aasian maista tulleita siirtotyöläisiä.

Myös ihmisoikeusjärjestö Amnesty on kiinnittänyt huomiota Qatarin stadiontyömaiden ihmisoikeusloukkauksiin.

Janne Ronkaisen mukaan Qatarissa näyttäytyy nyt koko karuudessaan siirtotyöläisten asema globaaleilla työmarkkinoilla.

– Siirtotyövoiman käyttö lisääntyy, mutta useimmissa maailman maissa siirtotyöläiset ovat oikeudetonta kastia, Ronkainen luonnehtii.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Janne Ronkainen, janne.ronkainen@sask.fi, p. 040 776 8557

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK on suomalaisen ay-liikkeen kehitysyhteistyöjärjestö, jonka hankkeiden kautta kehittyvien maiden ammattiliittoja autetaan vahvismaan verkostojaan, parantamaan osaamistaan ja puolustamaan tehokkaammin jäsentensä oikeuksia. Verkkosivut: www.sask.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki