Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Oktoberfest: Kävijämäärä laskee, pidot paranevat

Oy Ebookers Finland Ltd

Oktoberfest: Kävijämäärä laskee, pidot paranevat

Artikkeli.
Julkaistu: 17.08.2016 klo 10:36
Julkaisija: Oy Ebookers Finland Ltd

Maailman suurin olutjuhla Oktoberfest sulkee tänä vuonna vapaan pääsyn festivaalialueelle ensimmäistä kertaa tapahtuman yli satavuotisen historian aikana. Kulku festivaalialueelle on järjestetty kuuden sisäänkäynnin kautta, joilla suoritetaan turvatarkastuksia. Nettimatkatoimisto ebookersin markkinointipäällikön Leif Neuvosen mukaan syynä on Euroopassa massatapahtumien yhteydessä yleisesti noussut turvallisuustaso.

“Oktoberfestin kävijämäärä laski jo viime vuonna 10 prosenttia edellisvuosiin verrattuna, kun Saksa otti käyttöön tiukentuneet rajatarkastukset. Paradoksaalisesti, yleisesti koettiin, että pidot festareilla vaan paranivat, kun kaikkein kovin väentungos hieman hellitti”, Neuvonen sanoo.

Vaikka Oktoberfestin kävijämäärän odotetaan tänä vuonna edelleen laskevan, yksin ei kenenkään tarvitse tuoppiinsa tuijottaa: Theresienwiesen festivaalialueella vierailee päivittäin noin 400 000 ihmistä.

Ebookersista kerrotaan, että syyskuun 17. päivä starttaaville olutjuhlille kerkeää vielä hyvin mukaan, mutta runsaan kaksiviikkoisen festivaalin avajaispäivää ja kahta seuraavaa lauantaita kannattaa vältellä.

“Festivaalin toisen viikon arkipäivät ovat ulkomaalaiselle turistille ihanteellisia vierailupäiviä Oktoberfestille. Majoitus ja lennot ovat silloin edullisempia ja oluttelttoihin pääsee paremmin sisään”, Neuvonen sanoo.

Oktoberfestin pelin henkeen kun kuuluu, että olutteltoihin sisäänpääseminen ilman ennakkovarausta ei ole ikinä taattua ja ennakkovarauksia on käytännössä mahdoton saada.

“Hauskanpito on Oktoberfestillä ansaittava, mutta muutaman perusjutun tietäminen tuottaa takuuvarman onnistumisen”, Neuvonen sanoo. Ebookers koosti Oktoberfestistä kiinnostuneille Hyvä tietää -listan.

* * *

Oktoberfest, turistin tärpit

1. Istumapaikat

Istumapaikkojen saaminen ilman ennakkovarausta isommalle kuin kahden hengen porukalle on viikonloppuisin käytännössä mahdotonta ja arkipäivinäkin haasteellista, jos sataa tai on kylmä. Maltti on valttia: älä hötkyile teltalta teltalle vaan valitse kohteesi ja jonota itsesi sisään. Pöydän saaminen on yhdistelmä oveluutta, diplomatiaa ja hyvää ajoitusta.

1. Toinen viikko

Festivaalin toisen viikon arkipäivät ovat turistin kannalta parhaat. Myös viime hetken lentoja ja majoitusta on saatavilla suhteellisen edullisesti ja festivaalilla on riittävästi tilaa tunnelmasta tinkimättä. Vältä lauantaita. Mikäli alueella on tungosta, poliisi saattaa estää kokonaan pääsyn alueelle.

1. Juo olutta

Olutjuhlilla on tarkoitus humaltua ja pitää hauskaa. Siksi: vältä teräviä. Tarjoilijat tarjoavat mielellään snapseja, jotka ovat petollisia. Oktoberfestilla on mahdoton olla juomatta riittävästi olutta. Terävillä homma menee helposti överiksi.

1. Pidä mukanasi lämmintä vaatetta

Münchenin syyslämpötilat voivat kivuta yli kahdenkymmenen asteen aurinkoisina päivinä. Kun pakkaudut iltapäivästä telttaan tuhansien ihmisten pariin juomaan ja tanssimaan, sinulla on hiki. Kun lähdet teltasta, ulkolämpötila voi olla nolla. Silloin on kiva ottaa laukusta villapaita.

1. Älä pidä päässäsi koomista hattua

Festarialueella ja Münchenin keskustassa myydään Oktoberfest-aiheisia koomisia hattuja. Älä osta niitä. Kukaan ei pidä niistä ja kaikkein vähiten paikalliset, jotka sinun täytyisi vallottaa päästäksesi telttaan sisään ja saadaksesi pöytääsi olutta. Oikeasta perinneasusta pidetään, mutta se ei ole välttämätön.

Lähde: ebookers

Leif Neuvonen

Markkinointipäällikkö

ebookers

Puh. +44 77101 68884

lneuvonen@ebookers.com

* * *

Oy ebookers Finland Ltd, joka on toiminut Suomessa vuodesta 1999 alkaen, on Suomen johtava online-matkatoimisto. Ebookersin henkilökunta palvelee asiakkaitaan ebookers.fi-sivuston lisäksi puhelimitse. Ebookers kuuluu maailman suurimpaan matkailukonserniin Expedia Inc:iin ja tuo suomalaisten käyttöön erittäin laajan valikoiman majoituskohteita sekä lentoyhtiöitä ympäri maailman.