Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Luonnonsuojeluliiton Jouni Nissinen johtavaan rooliin Euroopan ympäristötoimisto EEB:ssä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Julkaistu: 28.09.2016 klo 17:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton suojelupäällikkö Jouni Nissinen, 45, on valittu yli 130 eurooppalaista ympäristöjärjestöä edustavan Euroopan ympäristötoimisto EEB:n rinnakkaispuheenjohtajaksi yhdessä ruotsalaisen Mikael Karlssonin kanssa.

Nissinen on samalla EEB:n historian ensimmäinen suomalainen puheenjohtaja. Itävallan Wienissä kokoustava EEB teki puheenjohtajavalinnat tiistaina.

"Puheenjohtajuuteni auttaa meitä esimerkiksi edistämään luonnonsuojelun ja ilmastonmuutoksen torjumisen huomioimista biotaloudessa ja bioenergian tuotannossa, jossa on vielä paljon parannettavaa sekä Suomessa että EU:ssa. Myös luonnonvaroja säästävän kiertotalouden ja globaalien kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttaminen ovat tärkeitä lähivuosina", Nissinen näkee.

"Koska merkittävä osa Suomen luonnon- ja ympäristönsuojelun edistysaskelista pohjautuu tällä hetkellä kansainvälisiin sitoumuksiin, on tiivis yhteistyö EU:ssa erittäin tärkeää suomalaisille järjestöille."

Luonnon- ja ympäristönsuojelun yksikköä johtava Nissinen jatkaa edelleen liiton palveluksessa. Hän on työskennellyt Luonnonsuojeluliitossa vuodesta 2006.

EEB eli European Environmental Bureau (Euroopan ympäristötoimisto) on vuonna 1974 perustettu kansallisten ympäristöjärjestöjen edunvalvontajärjestö, joka pyrkii vaikuttamaan EU:n lainsäädäntövalmisteluun Brysselissä. EEB:llä on tällä hetkellä yli 130 jäsenjärjestöä eri puolilta Eurooppaa. Se on jäsenjärjestöjen henkilömäärillä mitattuna maailman suurin ympäristöjärjestöjen koalitio.

Liitteenä Jouni Nissisen kuva median käyttöön. Kuvaaja: Jussi Ronkainen / Luonnonsuojeluliitto

EEB:n oma tiedote puheenjohtajavalinnasta 28.9.2016

Lisätiedot

Jouni Nissinen, suojelupäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, jouni.nissinen(a)sll.fi, p. +358 40 120 9222