Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Lasten hätä kasvaa taistelujen jatkuessa kiivaina Syyriassa

Pelastakaa Lapset ry

Lasten hätä kasvaa taistelujen jatkuessa kiivaina Syyriassa

Julkaistu: 09.08.2012 klo 15:53
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Pelastakaa Lapset laajentaa hätäavun toimiaan ja on käynnistänyt keräyksen Syyrian konfliktista kärsivien lasten ja perheiden auttamiseksi.

Syyrian konfliktista kärsii YK:n arvion mukaan kaksi miljoonaa ihmistä, joista noin miljoona on maan sisäisiä pakolaisia. Yhä useammat hakeutuvat turvaan naapurimaihin. Syyrian naapurimaissa on rekisteröity noin 130 000 syyrialaista pakolaista, mutta maasta paenneiden todellinen lukumäärä on kuitenkin huomattavasti suurempi.

Pelastakaa Lapset laajentaa jatkuvasti apuaan Syyrian naapurimaissa ja on valmiudessa käynnistämään avustustoimet Syyriassa heti, kun humanitaariselle avulle taataan rajoittamaton pääsy maahan.

Yli puolet Syyrian pakolaisista on lapsia. Monet heistä ovat joutuneet eroon vanhemmistaan, sisaruksistaan tai sukulaisistaan. Omaisistaan eroon joutuneet lapset ovat kriisitilanteissa erityisen haavoittuvaisia. Tällä hetkellä Pelastakaa Lapset keskittyy toiminnassaan erityisesti lasten suojeluun ja heidän koulunkäyntinsä tukemiseen.

Jordaniassa ja Libanonissa on pakolaisleireissä perustettu 27 lapsille tai nuorille tarkoitettua turvallista tilaa. Näissä lapset voivat leikkiä ja samalla heitä tuetaan käsittelemään traumaattisia kokemuksiaan. Libanonissa Pelastakaa Lapset järjestää lapsille tukiopetusta ja auttaa heitä ilmoittautumaan paikallisiin kouluihin. Lisäksi järjestö jakaa perheille hygieniapaketteja, vaatteita sekä lastenhoitotarvikkeita ja leluja. Jordaniassa on käynnistetty ruokakuponkien jakaminen 3500 pakolaisperheelle.

Suomen Pelastakaa Lapset lähettää alueelle Lasten hätäapurahastosta 30 000 euroa Syyrian konfliktista kärsivien lasten ja perheiden auttamiseksi.  Hätäapukeräys on käynnistetty.

Mitä lahjoitusvaroilla saa:

• 7,50 vastasyntynyt lapsi saa vaatteet ja peiton
  • 9 € vastasyntynyt lapsi saa hygieniatarvikkeita (mm. saippuaa, vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä)
  • 16 € opettaja saa koulutusta lapsen oikeuksista ja lastensuojelusta sekä siitä, miten miinoja ja muita räjähteitä varotaan
  • 25 lapsi saa leluja ja pelejä, joiden kanssa hän voi leikkiä lapsille turvallisessa tilassa

Keräystiedot
Keräyspuhelin: 0700 04441 (12,67 € + pvm)
Keräystili: Nordea 101730-210727 viestiksi "Syyria" (IBAN FI6410173000210727)
Verkkolahjoitus: www.pelastakaalapset.fi/lahjoita

Keräyslupa 2020/2011/2460

Lisätietoja: Max Holm, tiedottaja, 050 433 1438, max.holm@pelastakaalapset.fi, www.pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi  yli 120 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään. Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi