Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Yrittäjät liittyvät vilkkaasti työttömyyskassaan

Suomen Yrittäjäin Työttömyyskassa

Yrittäjät liittyvät vilkkaasti työttömyyskassaan

Julkaistu: 22.02.2011 klo 13:01
Julkaisija: Suomen Yrittäjäin Työttömyyskassa

Suomalaiset yrittäjät vakuuttavat itsensä yhä useammin työttömyyden varalta. Pelkästään Suomen Yrittäjäin Työttömyyskassaan (SYT -kassa) on tullut alkuvuoden aikana ennätysmäärä jäsenhakemuksia.

"Yrittäjät ovat vähitellen huomanneet, että heilläkin on oikeus ja mahdollisuus samantasoiseen työttömyysturvaan kuin muillakin suomalaisilla", sanoo SYT -kassan hallituksen puheenjohtaja, yrittäjäneuvos Lars Gästgivars.

Gästgivarsin mukaan SYT -kassan jäsenmäärä ylittää tänä vuonna jo 20 000 jäsenen rajan. "Kassan jäsenmaksu aleni merkittävästi vuoden alusta alkaen eli se on tänä vuonna noin 26 % matalampi kuin 2010. Alimmillaan jäsenmaksu on 53,04 euroa vuodessa."

"Alkuvuoden aikana on huomattu myös se, että yhä useampi siirtyy palkkatyöstä yrittäjäksi. Reilu kolmannes uusista jäsenistä tulee nimittäin suoraan palkansaajien työttömyyskassoista."

Yrittäjä voi saada työttömyyden aikana ansiosidonnaista työttömyysturvaa. "Tässä on saatu merkittäviä parannuksia aikaiseksi."

Suomalainen yrittäjä on kuitenkin sitkeä, sillä taakse jääneen talousnotkahduksen aikanakin SYT -kassan jäsenten työttömyys oli vain noin 3 %, kun työttömyysaste oli Suomessa keskimäärin 8 prosenttia.

www.syt.fi

Suomen Yrittäjäin Työttömyyskassa

Kassanjohtaja Maritta Onnela, puh. 050 5253830

SYT -kassa

SYT -kassa Suomen Yrittäjäin Työttömyyskassa on suomalaisten yrittäjien vuonna 1995 perustama itsenäinen työttömyyskassa. Kassan tavoitteena on lisätä yrittäjien elämänlaatua ja turvallisuutta vapaaehtoisen työttömyysvakuutuksen avulla. SYT maksaa työttömäksi jääneelle jäsenelle ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Työttömyysetuuksia maksetaan kuukausittain keskimäärin 500 jäsenelle. SYT-kassaan kuuluu tällä hetkellä yli 18 000 yrittäjää eri toimialoilta ja kaikenkokoisista yrityksistä. Vain liittymällä yrittäjäkassaan on työttömällä yrittäjällä mahdollisuus saada ansiosidonnaista päivärahaa. Kassan yleiset ehdot ja työttömyysturvan taso on määritelty työttömyyskassa- ja työttömyysturvalaeissa. SYT:n toimintaa valvoo Finanssivalvonta.