Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Yksityishenkilöiden maksuhäiriömerkinnät lisääntyneet Varsinais-Suomessa

Bisnode Finland Oy

Yksityishenkilöiden maksuhäiriömerkinnät lisääntyneet Varsinais-Suomessa

Julkaistu: 23.05.2013 klo 09:56
Julkaisija: Bisnode Finland Oy

Ensimmäistä kertaa maksuhäiriömerkinnän saaneiden yksityishenkilöiden määrä on lisääntynyt merkittävästi viime vuosien aikana koko Suomessa. Vuonna 2011 ensirekisteröintejä oli 43 248 henkilöllä, mutta vuonna 2012 vastaava luku oli jo 52 589, kasvu vuodessa 21 prosenttia. Miesten ensirekisteröinnit ovat yleisempiä kuin naisten. Viime vuonna naisten ensirekisteröinnit kasvoivat 19,9 prosentilla ja miesten 22,8 prosentilla.

Sukupuolen lisäksi myös ikä vaikuttaa selvästi maksuhäiriöriskiin. Maksuhäiriöillisten henkilöiden lukumäärä on kasvanut tasaisesti kaikissa ikäluokissa, mutta huolestuttavin käänne on tapahtunut viime vuonna kahdessa ikäluokassa: alle 18-vuotiaiden sekä yli 65-vuotiaiden keskuudessa. Ensimmäiset negatiiviset luottotietomerkinnät tuntuvat kasautuvan runsaimmin juuri näihin kahteen ikäluokkaan - ensirekisteröinnit lisääntyivät alle 18-vuotiaiden keskuudessa 162 prosenttia ja senioreiden keskuudessa peräti 239 prosenttia.

Sama kehitys näkyvissä myös Varsinais-Suomessa

Maksuhäiriömerkinnät ovat yleistyneet myös Varsinais-Suomessa. Vuonna 2011 ensirekisteröinti-ilmoituksen sai 3425 henkilöä. Maksuhäiriollisten määrän kasvu vain kiihtyi tultaessa seuraavaan vuoteen 2012, sillä viime vuonna Varsinais-Suomessa oli 4041 henkilöä, joilta löytyi ensimmäistä kertaa merkintä luottotiedoista.
Ensirekisteröintimerkinnät maksuhäiriöissä ovat kasvaneet reippaasti 17,98 prosenttia Varsinais-Suomen alueella verrattaessa vuotta 2011 viime vuoteen.

Lähde: Bisnode-yritystietokanta, Bisnoden Soliditet-henkilöluottotietorekisteri

Lisätiedot:
Pekka Raitala
Bisnode Finland Oy
Mobile: +358 500 420347
pekka.raitala@bisnode.fi

Bisnode on johtava digitaalisen yritysinformaation tarjoaja Euroopassa, tarjoten täydellisiä myynnin ja markkinoinninratkaisuja, sekä luotto – ja yritysinformaatiota.