Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » VR:n konduktöörien lakko Turussa oli laiton

Palvelualojen työnantajat PALTA ry

VR:n konduktöörien lakko Turussa oli laiton

Julkaistu: 01.04.2015 klo 12:10
Julkaisija: Palvelualojen työnantajat PALTA ry

Työtuomioistuin tuomitsi Raideammattilaisten Varsinais-Suomen osasto 201 JHL ry:n hyvityssakkoihin työrauhavelvollisuuden rikkomisesta. Lakko oli laiton, koska alalla oli tuolloin voimassa työehtosopimus Palvelualojen työnantajat PALTAn kanssa.

Konduktöörit olivat lakossa 3.2.2015 Turussa. Lakko aiheutti henkilöliikenteelle haittaa, sillä Turusta Helsinkiin ja Tampereen suuntaan liikennöiviä junia jouduttiin perumaan pahimpaan työmatka-aikaan.

Ammattiosasto osoitti toimenpiteellä mieltään VR-Yhtymä Oy:n Turun varikon lopettamispäätöstä ja töiden uudelleen järjestelyjä vastaan. VR-Yhtymä Oy oli ilmoittanut varikon lopettamisesta yhteistoimintaneuvottelun jälkeen 27.1.2015.

Raideammattilaisten Varsinais-Suomen osasto 201 JHL ry järjesti Turussa kaksi laitonta työtaistelua.

Konduktöörien työtaistelun johdosta ammattiosaston on maksettava PALTAlle yhteensä 1 500 euron suuruiset hyvityssakot ja korvattava PALTAn oikeudenkäyntikulut.

Työtuomioistuin antoi asiaa koskevan tuomionsa 26.3.2015. Tuomio on luettavissa työtuomioistuimen nettisivuilla.

PALVELUALOJEN TYÖNANTAJAT PALTA RY

Lisätiedot:
Asiantuntija Janne Laitinen, 040 779 8924

Palvelualojen työnantajat PALTA on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö. Liittoon kuuluu n. 1700 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat seuraavilla aloilla: logistiikka, informaatio ja viestintä, huolto- ja kunnossapito, yritys- ja asiantuntijapalvelut, hallintoja tukipalvelut sekä viihde ja virkistys. PALTAn jäsenyritykset työllistävät Suomessa noin 150 000 palkansaajaa. Lisäksi PALTA vastaa finanssialan työmarkkinatoiminnasta, jonka piiriin kuuluu 40 000 palkansaajaa. PALTA on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

www.palta.fi
www.palvelutalous.fi