Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » VR:n konduktöörien laiton lakko on vastuuton

Palvelualojen työnantajat PALTA ry

VR:n konduktöörien laiton lakko on vastuuton

Julkaistu: 30.03.2016 klo 14:25
Julkaisija: Palvelualojen työnantajat PALTA ry

VR:n kaukoliikenteen konduktöörien on tarkoitus aloittaa vuorokauden mittainen lakko 31.3. torstaina 03.00. Lakko aiheuttaisi merkittäviä häiriöitä VR:n kaukoliikenteeseen. Palta pitää uhkaavaa lakkoa vastuuttomana ja pahoittelee jo ennalta sen ulkopuoliselle aiheuttamia haittoja.

Palta vaatii JHL:ää ryhtymään kaikkiin toimenpiteisiin, jotta laiton lakko vältettäisiin.

– VR:n liiketoiminta on keskellä suurta murrosta, mikä vaatii yritykseltä sopeutumista muuttuvaan tilanteeseen. Välttämättömät muutokset eivät oikeuta laittomiin lakkoihin ja vaikeuttamaan junamatkustajien elämää, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

Palta pitää laittomia lakkoja myös kilpailukykysopimuksen soveltamisneuvottelujen kannalta haitallisena.

- Juuri nyt pitäisi keskittyä yhdessä tulevaisuuden kilpailukyvyn luomiseen eikä repiviin mielenilmaisuihin. Tällaisten toimien järjestäminen työehtosopimuksen voimassa ollessa osoittaa sen, että nykyisessä työrauhajärjestelmässämme on perusteellinen valuvika, sanoo Tuomas Aarto.

VR:ssä lakkoiltiin edellisen kerran eilen, kun Kouvolan ja Kuusankosken ratapihan työntekijät marssivat ulos työpaikoiltaan. Lisäksi Hamina-Kotka-satamassa tuettiin Kouvolan lakkoa yövuoron työnseisauksella.

VR:n työntekijöiden lakko päättyy Paltan tietojen mukaan perjantaina klo 03.00. Lakossa olevat konduktöörit kuuluvat Julkisten- ja hyvinvointialojen liitto JHL:ään.

Lisätiedot:
varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Paltalla on 1 700 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

www.palta.fi
@PALTAry