Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Urheiluseurojen esimiestyö harrastelijoiden vastuulla

Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry

Urheiluseurojen esimiestyö harrastelijoiden vastuulla

Julkaistu: 02.08.2013 klo 09:18
Julkaisija: Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry

Urheiluseurojen hallinnossa ammattivalmentajien esimiehinä toimivat eivät aina hallitse esimiestyötä ja työnsuhteen ehtoja.

Ammattivalmentajat työskentelevät usein asemassa, jossa heidän esimiehinään toimii lajin harrastajista tai heidän vanhemmistaan koostuva hallitus. Jos toiminnanjohtajaa ei ole, esimiesvastuussa on hallituksen puheenjohtaja. Ammattivalmentajiin ei aina osata suhtautua työntekijöinä, joihin tarvitsee noudattaa työlainsäädäntöä.

Suomen Ammattivalmentajat SAVALin työsuhdeneuvontaan tulevat yhteydenotot ovat monenkirjavia. Perinteisempien työsopimusongelmien, kuten perustelemattomien määräaikaisuuksien sekä viikkolepo- ja työajoista piittaamattomuuksien lisäksi tapauksissa on monenlaisia kummallisuuksia ja laittomuuksia.

Tieto parantaisi työolosuhteita

Ammattivalmentajien oikeuksiin ja työolosuhteisiin tulisi parannusta, jos heidän esimiehensä perehtyisivät paremmin työelämän lainsäädäntöön ja urheiluseuran esimiestyöhön.

– Tällä hetkellä kaikkien seurojen puheenjohtajat eivät tiedä riittävästi työnantajana toimimisen mukana tulevista vastuista ja velvoitteista. Taloussäästöt koskettavat myös urheiluseuroja, mutta työlakeja ei voi ohittaa, SAVALin toiminnanjohtaja Pekka Potinkara toteaa.

Potinkara korostaa, että ammattimaisia ja päteviä esimiehiä on niin suurissa järjestöissä kuin pienissä seuroissa, mutta huono esimiestyö on valitettavan yleistä.

Työehtosopimus oiva ohjenuora

Urheilujärjestöjä koskevaa työehtosopimusta on noudatettava ainoastaan valtakunnallisten ja alueellisten järjestöjen palkkalistoilla olevien valmentajien työsuhteissa. Suurin osa valmentajista toimii kuitenkin urheiluseuroissa, jolloin on erikseen sovittava työehtosopimuksen noudattamisesta. Valtaosa urheiluseurojen johtohenkilöistä ei tunne työehtosopimuksen sisältöä, jonka vuoksi he pitävät siihen sitoutumista vaikeana.

– Työehtosopimus on ammattilaisten neuvottelema ja sen noudattaminen on hyvä ohjenuora kaikille urheiluseuroille. Sen avulla sekä työnantaja että työntekijä pystyvät välttämään työsuhteen pahimmat karikot. Samalla koko urheiluseuratoiminta kehittyy entistä ammattimaisemmaksi, Potinkara sanoo.

Lisätietoja: SAVALin toiminnanjohtaja Pekka Potinkara p. 044 359 2833, pekka.potinkara@saval.fi

Suomen Ammattivalmentajat SAVAL on akavalainen palvelu- ja edunvalvontajärjestö valmentajille sekä valmennus- ja valmentajakoulutusalan henkilöstölle. SAVAL on osa Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTYä. www.saval.fi