Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Työntekijät ja yritykset joutumassa pelinappuloiksi työntekijäjärjestöjen keskinäisessä valtataistelussa

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 10.11.2011 klo 16:46
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Tietoalojen sopimus uudistettiin eilen Teknologiateollisuuden ja alan edustavimpien palkansaajajärjestöjen kanssa. Palkansaajajärjestöjen jäsenistössä tapahtuneiden muutosten seurauksena sopijaosapuoliksi tulivat YTN ja Tietoalan toimihenkilöt, jotka edustavat yli 80 prosenttia alan henkilöstöstä. Tästä huolimatta jäseniään menettänyt Erityisalojen Toimihenkilöliitto ERTO ry ja Ammattiliitto Pro ry pyrkivät osapuoliksi uuteen sopimukseen painostustoimin käyttämällä jäseniään pelinappuloina järjestöpolitiikassa.

ERTO ja Pro pyrkivät osapuoliksi jo tehtyyn tietotekniikan palvelualan työehtosopimukseen, vaikka niiden edustavuus alalla on heikko. Tavoitettaan liitot pyrkivät ajamaan 11.11.–16.11. kestävällä lakolla viidessä tietotekniikka-alan yrityksessä. Lisäksi Pro on uhannut painostustoimilla Teknologiateollisuuden muiden toimialojen yrityksissä huolimatta vastikään uudistetusta teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksesta ja siihen liittyvästä työrauhavelvoitteesta.

Tietotekniikan lakossa ei ole kysymys työsuhteiden ehdoista vaan kyse on puhtaasti Pron ja ERTOn järjestöpoliittisista tavoitteista ja kilpailusta maksavista jäsenistä.

Elokuussa tapahtunut tietotekniikan toimihenkilöiden järjestömuutos vaikutti merkittävästi siihen, missä suhteessa eri järjestöt edustavat Teknologiateollisuuden tietotekniikka-toimialan työpaikoilla työskenteleviä työntekijöitä. Ennen sopimusneuvottelujen käynnistämistä Teknologiateollisuus selvitti eri palkansaajajärjestöjen kanssa niiden edustavuutta alalla. Saadun selvityksen perusteella YTN ja Tietoalan toimihenkilöt edustavat yli 80 prosenttia alan henkilöstöstä. Tämän johdosta Teknologiateollisuus on uudessa tilanteessa neuvotellut tietotekniikan palvelualan työehtosopimuksen Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry:n ja Tietoalan toimihenkilöt ry:n kanssa. Neuvottelutulos saavutettiin keskiviikkona 9.11.2011 osapuolten hyväksyttyä valtakunnansovittelijan ehdotuksen alan työehtosopimukseksi, joka perustuu alan aikaisempaan työehtosopimukseen.

Ryhmäpäällikkö Jarkko Ruohoniemi, puh. 09 1923 322
Varatoimitusjohtaja Risto Alanko, puh. 040 502 6411