Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Tuloksellinen henkilöstöammattilainen tekee säännöllisesti asiakaskäyntejä

Promenade Research Oy

Tuloksellinen henkilöstöammattilainen tekee säännöllisesti asiakaskäyntejä

Julkaistu: 25.09.2013 klo 15:31
Julkaisija: Promenade Research Oy

Tuloksellinen henkilöstöammattilainen tekee säännöllisesti asiakaskäyntejä

- Viisi vinkkiä, joilla HR ansaitsee paikan johtoryhmässä

Yrityksissä ei ole enää varaa pitää tukitoimintoja, jotka eivät tuo tulosta viivan alle. Myös henkilöstöammattilaisen on pystyttävä vaikuttamaan toiminnan kannattavuuteen ja myynnin positiiviseen kehitykseen. Tulosta tuottava HR suuntaa askeleensa asiakkaan luokse ja vie saamansa opit oman organisaation johtamisen kehittämiseen. Samalla hän ansaitsee paikkansa vaikuttajana johtoryhmässä.

Tässä viisi keinoa, joilla HR-asiantuntija voi vaikuttaa yrityksen tulokseen..

1. Haista tuloksentekopaikat

Tulosta tekevä HR tuntee yrityksensä tunnusluvut ja on ajan tasalla siitä, miten myynti sujuu. Olennaista on mennä numeroiden taakse, ymmärtää mistä muutokset johtuvat ja yhdistää tieto arkijohtamiseen. Opettele tunnistamaan talousluvuista, mitkä asiat esimerkiksi osaamisessa, palvelukulttuurissa ja esimiestyössä vaikuttavat asiakaskokemukseen, jotta voit tarttua ajoissa oikeaan suuntaan ohjaaviin toimiin.

2. Ennakoi

Ole aina ajan tasalla siitä, miten yrityksellä menee ja vaadi käyttöösi kaikki olennaiset tiedot ja raportit. Huolehdi, että pöydällesi tulee säännöllisesti tietoa asiakkaista ja heidän kokemuksistaan.

”Yrityksen tuloksentekokyky näkyy esimerkiksi asiakastyytyväisyydessä, reklamaatioiden laadussa ja määrässä sekä organisaation sitoutumisen asteessa. Kun tuloskunto on hyvä, sitoutunut ja motivoitunut henkilöstö on valmis venymään ne viimeisetkin sentit, joista asiakkaan hyvä palvelukokemus on kiinni”, Promenade Research Oy:n toimitusjohtaja Laura Santasalo huomauttaa.

3. Opettele myymään kehitysideasi

Henkilöstön kehittäminen on yritykselle investointi siinä missä tietojärjestelmän tai painokoneen uusiminenkin. Opettele puhumaan johdon kieltä, esittele henkilöstötarpeet euromääräisenä hankkeena. Mitä voidaan ostaa palveluna, jotta HR:n aika vapautetaan valitun strategian tukemiseen toimintaa ja osaamista kehittämällä? Mikä on panos-tuotossuhde jos tehdään itse, hankitaan uutta osaamista taloon tai jos ulkoistetaan? Ajattele rahan kautta.

4. Tapaa asiakkaita, verkostoidu

Mene tapaamaan asiakkaita ja heidän henkilöstöammattilaisiaan. Minkälaisia odotuksia asiakkaalla on yrityksellesi? Mihin he ovat tyytyväisiä, mikä kaipaa kehittämistä? Asiakaskokemus on osa yrityksen ydintoimintoja – ilman asiakkaita ei ole yritystä. Siksi asiakaskokemuksen kehittäminen kuuluu myös HR:lle.

”Tulosta tekevä HR käy tapaamassa säännöllisesti asiakkaita ja heidän henkilöstöammattilaisiaan, sillä he tuntevat asiakkaan tarpeet parhaiten. Jokaisen HR-ihmisen tulisikin ajatella itseään tuloksen tekijänä. Pidä vaikka yksi asiakaspäivä kuukaudessa ja käy tapaamassa tärkeimpiä asiakkaita ja niiden HR-asiantuntijoita. Vie palaute osaksi oman yrityksesi systemaattista johtamisen ja osaamisen kehittämistä”, myynti- ja asiakaspalveluvalmentaja Juhana Helmenkalastaja ehdottaa.

5. Ansaitse paikkasi johtoryhmässä

Johtoryhmän jäsenenä HR voi vaikuttaa yrityksen menestykseen, mutta paikka on ansaittava. Menestyvät johtoryhmät tekevät tutkitusti parempaa liikevoittoa, mutta harvassa yrityksessä johtoryhmän osaaminen on täydellistä. HR:n on uskallettava kyseenalaistaa olemassa olevat toimintatavat, sillä tehoton johtoryhmä on yritykselle kustannus. Esittele johdolle mitattavissa olevia ratkaisuvaihtoehtoja, joilla johtoryhmän toimintatapojen muutos ja taitojen kehittäminen tuottaa entistä parempaa tulosta yritykselle.

Promenade Research Oy
Laura Santasalo
Email laura.santasalo@promenade.fi

Helmenkalastaja Oy