Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Traumatisoitunut työyhteisö kaipaa eheyttämistä

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Traumatisoitunut työyhteisö kaipaa eheyttämistä

Julkaistu: 27.09.2013 klo 08:30
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Tuottavuus ja tehokkuus ovat päivän sanoja. Mutta mitä ne saavat aikaan? Pelkoa ja uutta uhkaa. Tänä päivänä ne yhdistyvät organisaatioissa väistämättä irtisanomisiin ja leikkauksiin. Ainut, mihin ne vaikuttavat tehokkaasti on motivaatio: ne tappavat sen. Näihin sanoihin liittyvä yleinen tulkinta työyhteisöissä on se, että toinen meistä on liikaa ja se joka jää jäljelle, saa juosta entistä kovempaa. Sanat tuottavuus ja tehokkuus ovat siis jättäneet masentavan muistijäljen ihmisten mieliin.

Valitettavasti tämä loputtomalta tuntuva tehostamisen tarve on johtanut monet työyhteisöt lähes traumaattiseen tilaan, jossa jokainen maininta toiminnan kehittämisestä saa aikaan kammoksuntaa. Henkilöstö alkaa oirehtia ja pitkään jatkuvana taudin oireena se saattaa johtaa henkilöstön lamaantumiseen, asiakkaiden kaikkoamiseen ja yrityksen näivettymiseen.

Organisaatiot kaipaavatkin kipeästi eheytymistä ja turvallisuuden tunteen palauttamista. Siksi organisaatioissa tulisi ottaa oppia traumatisoituneiden potilaiden hoidosta, jonka ensisijaisena tavoitteena on vakauttaa tilanne ja luoda uutta turvallisuuden tunnetta. Vasta sitten kun vakaus on saavutettu, voidaan edetä seuraavaan vaiheeseen eli nykytilan arviointiin.

Lue koko artikkeli tästä

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi