Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Toivakka: Hallitus parantaa naisten uramahdollisuuksia

Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Toivakka: Hallitus parantaa naisten uramahdollisuuksia

Julkaistu: 08.09.2015 klo 15:07
Julkaisija: Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten puheenjohtaja, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka pitää tärkeänä päätöstä tasata työnantajille vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia. Hallitus on tänään päättänyt Kokoomuksen pitkäaikaisen tavoitteen mukaisesti, että vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia jaetaan maksamalla kertakorvaus äidin työnantajalle.

”Vanhemmuuden kustannusten jakaminen parantaa merkittävästi naisten uramahdollisuuksia. Kustannusten jako parantaa naisten mahdollisuuksia pysyvään työsuhteeseen, tasa-arvoiseen urakehitykseen ja osaamista vastaavaan palkkaan ja eläkkeeseen,” Toivakka sanoo. "Tämä on ollut kokoomusnaisten pitkäaikainen tavoite, sitä voisi kutsua jopa nimellä Lex Kokoomusnaiset."

”Tämä lisää pk-yritysten ja naisvaltaisten alojen kasvumahdollisuuksia. Merkittävä työn tekemisen, työllistämisen ja yrittämisen sekä nuorten naisten työllistämisen jarru poistuu, mikä antaa potkua sekä työelämän tasa-arvolle että kansantaloudelle,” Toivakka sanoo.

Toivakan mukaan työnantajalle aiheutuvan taloudellisen ”äitiriskin” pienentyessä kynnys uusien työntekijöiden palkkaamiseen madaltuu. Toivakka uskoo uudistuksen kannustavan erityisesti naisvaltaisia palvelu-, hoiva- ja hoitoalan yrityksille, joilla on myös merkittävät kasvumahdollisuudet.

Toivakka muistuttaa, että maailman korkeimmasta koulutustasosta huolimatta, naisilla on usein vaikeuksia erityisesti työuran alussa löytää pysyvää työsuhdetta. Tällä on myös vaikutuksia myöhempään ura- ja palkkakehitykseen sekä eläkekertymään. "Korvauksen voisi maksaa silloin, kun äiti palaa vanhempainvapaan jälkeen saman työnantajan palvelukseen"

pääsihteeri Jenny Nyman 040-5384652

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon