Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Rakennusala aloittaa palkkaneuvottelut

Rakennusala aloittaa palkkaneuvottelut

Julkaistu: 14.01.2011 klo 14:51
Julkaisija: Mestalla.fi

Rakennusliiton ja Rakennusteollisuus RT:n väliset palkkaneuvottelut pyörähtävät virallisesti käyntiin ensi viikon puolivälissä.

Rakennusaloilla ovat voimassa kaksivuotiset sopimukset, joiden palkkatarkistusneuvottelut käydään nyt. Jos liitot eivät pääse sopimukseen palkankorotuksen suuruudesta, päättyvät alan kaikki sopimukset helmikuun lopussa.

Rakennusaloilla on korotettu palkkoja viimeksi 1.5.2010, jolloin alalle tuli 1 prosentin palkanlisäys.

Rakennusliitto solmii Rakennusteollisuus RT: n ja sen jäsenliittojen kanssa kahdeksan työehtosopimusta, jotka määrittelevät alan työehtojen vähimmäistason. Sopimukset ovat yleissitovia. Kaikkien alalla toimivien yritysten täytyy siis noudattaa niitä. Rakennusliitto sopii myös yhden normaalisitovan työehtosopimuksen, joka koskee pelkästään Koneurakoitsijat ry:n jäsenyrityksiä maarakennustöissä.

Liittokokouspäätösten mukaisesti liitto tavoittelee ostovoimaa lisääviä ja rakennusteollisuuden työntekijöiden palkkoja nostavia korotuksia.

Varsinaisia euromääräisiä ja tai prosentuaalisia korotustavoitteita ei ole vielä esitetty.

Neuvottelutilannetta voi seurata parhaiten liiton verkkosivuilla osoitteessa www.rakennusliitto.fi ja verkkolehdessä www.mestalla.fi.

Rakennusliitto ry.

Matti Harjuniemi