Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Pohjoisten kaivosten työntekijöiden hyvinvoinnin, terveyden ja työkyvyn haasteet

Lapin AMK

Julkaistu: 13.03.2014 klo 10:06
Julkaisija: Lapin AMK

Kemissä 19.3. järjestettävässä seminaarissa jaetaan tietoja ja alustavia tutkimustuloksia Barentsin alueen kaivoksissa työskentelevien työterveyteen ja turvallisuuteen liittyvistä uusista tutkimusta sekä kaivospaikkakuntien sosioekonomisesta tilanteesta. Eri maiden tutkijoita ja asiantuntijoita kokoontuu Kemiin kertomaan tutkimuksistaan sekä alustavista tuloksista.

Katso esiintyjät, ohjelma ja tarkemmat tapahtumatiedot:

Seminaari on englanninkielinen.

Seminaarin taustalla on käynnissä oleva Mine Health –hanke, jossa keskitytään kaivostyöympäristöjen hyvinvoinnin ja terveyden haasteisiin erityisesti Barentsin alueella: Kylmyys, pöly, pakokaasut, tärinä, ergonomia, fyysinen rasitus sekä yhteisöjen hyvinvointiin. MineHealth –hanke päättyy vuoden 2014 lopussa ja se on saanut rahoitusta Kolarctic ENPI –ohjelmasta.

Tutkimustietoa on hankittu tekemällä mm. työympäristö- ja fysiologisia mittauksia, haastatteluja ja kyselyjä sekä kokeellisia laboratoriotutkimuksia. Tarkastelun kohteena ovat olleet myös kaivosten vaikutukset alkuperäisväestöön ja –yhteisöihin, työllisyyteen ja tuloihin, nuoriin työntekijöihin ja sukupuolikysymyksiin.

Eri kaivoksista kerätty tutkimustieto mahdollistaa hyvien käytäntöjen löytymisen.

Erityisesti pohjoisilla alueilla kaivosten haasteena on myös saada rekrytoitua työntekijöitä ja saada heille tietoa turvallisesta työskentelystä pohjoisilla kaivoksilla.

Martti Ainonen (@lapinamk.fi), puh. 040 5104 132 ja http://minehealth.eu/

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki