Digitaalinen lean‐opetuspeli otetaan käyttöön Varsinais‐Suomen, Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiireissä vielä tämän vuoden aikana. Pelin avulla sairaanhoitopiirien henkilöstö kouluttautuu lean‐ajatteluun eli pyrkii poistamaan lisäarvoa tuottamattomia toimintoja omasta työstään.
Lean-opetuspelin käyttöönotto on yksi esimerkki koulutuksen siirtymisestä kohti interaktiivisuutta ja digitaalisuutta. Opetuspelin on toteuttanut Turun ammattikorkeakoulun Liiketoimintaosaaminen ja prosessien johtaminen -tutkimusryhmä yhdessä opiskelijoiden, Turun AMK:n sosiaali‐ ja terveysalan ylemmän AMK koulutuksen, sairaanhoitopiirien sekä Turku GameLabin kanssa. Marraskuun lopulla järjestettävässä tilaisuudessa valmis opetuspeli luovutetaan sairaanhoitopiireille.
Lean‐opetuspeli on monialainen yhteistyönhanke. Lean‐ajattelun tuominen sairaanhoitopiireihin ja niiden henkilöstöille sekä koulutuksen osittainen toteuttaminen pelin avulla tuhansien työntekijöiden organisaatioissa ovat haastaneet toteuttajien, henkilökunnan ja opiskelijoiden osaamista.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin suunnittelija Riikka Maijala kommentoi tyytyväisenä pelin sisältöä:
– Opetuspelin tavoitteena on herättää ajatuksia ja keskustelua siitä, miten jokainen voisi hyödyntää lean ajattelutapaa päivittäisessä työssään ja kehittää omia työtapojaan. Pelaaja saa jokaisesta pelikerrasta palautteen ja hän voi seurata omaa lean‐ajattelun omaksumista.
Opetuspelistä hyötyä ja huvia
Digitaalisen lean‐opetuspelin pelaaminen on ajasta ja paikasta riippumatonta. Pelaaminen onnistuu niin mobiililaitteilla kuin perinteisellä tietokoneellakin. Pelin pariin voi palata keskeytyksenkin jälkeen, eikä pelikertojen määrää ole rajoitettu.
Kehitystyöhön osallistunut Turun AMK:n terveysalan opettaja Sini Eloranta kuvaa peliä innostuneesti:
– Etenkin pelin sisällä olevat minipelit motivoivat pelaajaa ja tekevät opetuspelistä jopa viihdyttävän. Lisäksi digitaalinen opetuspeli on taloudellinen tapa levittää tietoisuutta suurille ihmismäärille. Se on mielekäs, nopea pelata ja antaa välitöntä palautetta, jonka avulla pelaajalla on mahdollisuus kehittää toimintaansa. Peli vetää siten pidemmän korren perinteiseen luokkahuoneessa tapahtuvaan täydennyskoulutukseen nähden.
Leanille ominaisen jatkuvan parantamisen mallin mukaisesti pelin kehittäminen ei pääty nyt valmistuvaan versioon. Tulevaisuudessa siintää entistä innovatiivisemman ja kokonaisvaltaisemman digitaalisen oppimiskokemuksen mahdollistaminen sairaanhoitopiirien henkilöstöille. Opetuspeli luovutetaan sairaanhoitopiireille marraskuun lopulla. Luovutustilaisuudessa myös median edustajilla on mahdollisuus pelata lean-opetuspeliä.
Lisätietoja:
Antti Meriö, projektipäällikkö, Turun ammattikorkeakoulu puh. 040 3550 941
Riikka Maijala, suunnittelija, Varsinais‐Suomen sairaanhoitopiiri puh. 050 3639 761
Katri Tunttunen, projektipäällikkö, SataDiag
puh. 044 7077 304
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1