Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » PAMin Niina Koivuniemi: Sipilän hallitus vie Suomea takaisin sääty-yhteiskuntaan

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Julkaistu: 22.07.2015 klo 15:05
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Taloudellinen tilanne ja huono sää vievät nollatuntilaisten ja vuokratyöläisten leivän, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallituksen puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen Niina Koivuniemi.

Koivuniemen mukaan Sipilän hallituksen linja, joka kaventaa pätkätyöntekijöiden oikeuksia koeaikoja pidentämällä ja kurjistamalla määräaikaisten työntekijöiden oikeuksia yhteisen edun nimissä, on askel taaksepäin. Ei askel kohti parempaa hyvinvointia, vaan pahoinvointia. Pahoinvointi maksaa yhteiskunnalle paljon, hän sanoo.

- Sääty-yhteiskunnan aikaan rikkaiden ja köyhien tuloerot määrittelivät säädyt. Siihenkö Sipilä haluaa palata, kysyy Koivuniemi.

Tällä hetkellä pamilaisen osa-aikatyöntekijän nettotulot ovat n. 1000 - 1400 euroa. Jo pelkästään asumisen kustannukset syövät tuosta summasta ison osan, Koivuniemi kertoo.

- Pätkätyöntekijöiden työajan pidentäminen ilman palkkaa, koeaikojen pidentäminen ja määräaikaisten työsopimusten perusteeton salliminen eivät tuo Suomelle lisää hyvää kilpailukykyä tai pelasta Suomea, päinvastoin, toteaa Koivuniemi.

PAMin hallituksen puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen ja SAK:n hallituksen jäsen Niina Koivuniemi tyrmää pamilaisten työoloja heikentävän yhteiskuntasopimuksen.

Kesän aikaan muutama yrittäjä on jo ottanut oikeuden omiin käsiin. Vuokratyöntekijät ja jopa vuosia vakituisissa työsuhteissa olevat työntekijät ovat olleet PAMiin yhteydessä. Kysymys on liian usein ollut: onko minun pakko suostua työajan lyhennykseen ilman irtisanomisaikaa, jos on hiljaista sään tai huonon taloudellisen tilanteen vuoksi, Koivuniemi kertoo.

Niina Koivuniemi, hallituksen puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen, puh. 050 592 2493

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki