Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Norwegianin lentäjiä uhkaillaan

Norwegianin lentäjiä uhkaillaan

Julkaistu: 25.10.2013 klo 14:23
Julkaisija: Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry

Saamiemme yhteydenottojen mukaan Norwegian on reagoinut vastaperustettuun Norwegian Air Shuttle Pilots’ Association Finland NASPAan uhkailemalla lentäjiä ja vaatimalla tietää henkilöt yhdistyksen perustamisen takana. NASPAn hallituksessa on nyt Suomen Lentäjäliitto – Finnish Pilots’ Association  FPAn jäsenjärjestöjen liikennelentäjiä sekä Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTYn lakimies.

Tällainen reagointi on lyhytnäköistä, loukkaa perusoikeuksiin kuuluvaa järjestäytymisvapautta ja osoittaa oikeaksi ratkaisun järjestää yhdistyksen hallinto alussa muiden toimijoiden kuin yhtiön lentäjien kautta.

NASPA sekä sen yhteistyökumppanit FPA ja YTY uskovat yhteistyön olevan paras tapa kohdata haasteet ja työskennellä yhteisen tavoitteen, lentoyhtiön menestyksen, hyväksi. Työnantajan yritykset estää Norwegianin lentäjiä ilmaisemasta mielipidettään ovat ehdottomasti väärin, eikä minkäänlaista järjestäytymisvapauden loukkaamista tulla hyväksymään. NASPA, FPA ja YTY vaativat, että lentäjien uhkaileminen on lopetettava ja että työnantaja osoittaa kunnioitusta lentäjiensä edunvalvonnan järjestämistä koskevaa ratkaisua kohtaan.

Norwegianilla lentää Suomesta käsin noin 60 lentäjää. NASPAn tavoitteena on toimiva keskusteluyhteys Norwegianin kanssa.

YTYn neuvottelupäällikkö Anu Aspiala, (09) 2510 1340, anu.aspiala@yty.fi
YTYn toiminnanjohtaja Jaakko Kiiski, 0400 442 055, jaakko.kiiski@yty.fi

Norwegian Air Shuttle Pilots’ Association Finland NASPA ry edustaa Norwegianin Air Shuttlen Suomesta lentäviä liikennelentäjiä. NASPA on läheisessä yhteistyössä suomalaisia liikennelentäjiä edustavan Suomen Lentäjäliitto FPA:n kanssa ja on akavalaisen ammattijärjestö Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTYn jäsen.

Suomen Lentäjäliitto – Finnish Pilots’ Association (FPA) on suomalaisten liikennelentäjäyhdistysten kattojärjestö, joka on perustettu vuonna 2004. Sen piiriin kuuluu yli 1000 liikenne- ja helikopterilentäjää kahdeksasta eri yhdistyksestä. FPA:n tärkeimpänä tehtävänä on edustaa suomalaisia liikennelentäjiä ammatillisissa ja lentoturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä kotimaassa ja kansainvälisesti.

YTY on yksityissektorilla työskentelevien esimiesten ja asiantuntijoiden akavalainen edunvalvontajärjestö. YTYssä on yli 9000 jäsentä mm. teknologiateollisuudesta sekä finanssi-, urheilu- ja ilmailualalta.