Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Lakisääteinen lomaraha vaarassa heikentää joidenkin yritysten kilpailukykyä

Palvelualojen työnantajat PALTA ry

Lakisääteinen lomaraha vaarassa heikentää joidenkin yritysten kilpailukykyä

Julkaistu: 29.09.2015 klo 13:50
Julkaisija: Palvelualojen työnantajat PALTA ry

Hallituksen maanantaina julkistamien toimien tavoitteena on parantaa suomalaisyritysten kustannuskilpailukykyä. Lomarahan muuttaminen lakisääteiseksi saattaa kuitenkin päinvastoin kasvattaa kustannuksia sellaisilla aloilla ja yrityksissä, joissa erillistä lomarahaa ei ole käytössä.

- Lomarahan leikkaamista ei saa toteuttaa niin, että se velvoittaisi maksamaan lomarahoja myös sellaisilla toimialoilla ja yrityksissä, joissa niitä ei tällä hetkellä ole käytössä.  Tämä voisi tarkoittaa työpaikkojen menetyksiä ja kilpailukyvyn heikkenemistä monissa palvelualoilla toimivissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, PALTAn toimitusjohtaja Riitta Varpe varoittaa.

- Kilpailukykyä vahvistavat toimet eivät saa asettaa joitakin yrityksiä tai aloja epäreiluun asemaan, vaan ne on toteutettava siten, että kaikissa yrityksissä yksikkötyökustannukset vähentyvät. Toivon että tämä huomioidaan uudistusten valmistelussa, Varpe jatkaa.

toimitusjohtaja Riitta Varpe, PALTA, 040 534 5353

Palvelualojen työnantajat PALTA on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö. Liittoon kuuluu n. 1700 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat seuraavilla aloilla: logistiikka, informaatio ja viestintä, huolto- ja kunnossapito, yritys- ja asiantuntijapalvelut, hallintoja tukipalvelut sekä viihde ja virkistys. PALTAn jäsenyritykset työllistävät Suomessa noin 150 000 palkansaajaa. Lisäksi PALTA vastaa finanssialan työmarkkinatoiminnasta, jonka piiriin kuuluu 40 000 palkansaajaa. PALTA on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

www.palta.fi
@PALTAry