Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Koulutuspolitiikan toisinajattelija avaa uutuuskirjassaan PISA-menestyksen taustat ja tulevaisuuden

Vastapaino

Julkaistu: 09.09.2015 klo 08:15
Julkaisija: Vastapaino

Hannu Simolan koulutuskeskustelua analysoiva Koulutusihmeen paradoksit. Esseitä suomalaisesta koulutuspolitiikasta julkaistaan Tiedekulma Porthaniassa keskiviikkona 16.9.2015 klo 16.

Mukana keskustelussa ovat nuorisotutkimuksen tutkimusprofessori Tommi Hoikkala ja Suomen lasten ja nuorten säätiön kotimaan toiminnan päällikkö Riikka Åstrand. Keskustelua vetää Kimmo Jylhämö Vastapainosta. Tervetuloa!

Koulutusihmeen paradoksit avaa uudenlaisen kriittisen mutta samalla realistisen näköalan koulutuksen kehittämiseen. Keskusteluun koulutuksen uudistamisesta kuuluvat suuret lupaukset. Uusia vaatimuksia herää jatkuvasti, mutta uudistajat eivät pohdi, miten koulutuskeskustelussa viljellyt utopiat ja ihanteet voisi toteuttaa.

Simola päätyy usein käytännöllisiin, vallitsevia totuuksia kyseenalaistaviin johtopäätöksiin. Teos onkin eräänlainen koulutuspoliittisen toisinajattelun käsikirja.

"Toisinajattelu (thinking otherwise) ja toisinajattelija (dissident) sotkeutuvat termeinä keskenään suomen kielessä. En ole mikään dissidentti, ja toisinajatteluni on hyvinkin perinteistä sosiologin ammattiin kuuluvaa epämukavuutta. Sosiologit joutuvat aika usein sanomaan sellaista, mitä kukaan ei oikein haluaisi kuulla — varsinkaan yhteiskunnan valtahierarkian korkeammilla portailla”, Hannu Simola kertoo.

”Näin käy erityisen helposti sellaisella 'uskonnollisella' alueella kuin koulutus. Suomessa on paljon ihmisiä, joiden identiteetti ja elinkeino on todellisuuden ihanteellistamisen varassa", Simola jatkaa.

Simola keskittyy esseissään suomalaiseen koulutuspolitiikkaan ja sen historialliseen kehkeytymiseen. Opettajan, tutkijan ja tinkimättömän ajattelijan auktoriteetilla hän pohtii koulun kehittämisen vaikeutta, markkinaliberalistisen koulutuspolitiikan vaikutuksia sekä Suomen PISA-menestyksen syitä. Miten suomalainen koulu on voinut pärjätä, vaikka se tekee kaiken vastoin valtavirran oppeja?

”Kirja auttaa ymmärtämään sitä, miksi maailmanmaine putosi suomalaisen koulutuksen syliin 14 vuotta sitten, mutta myös sitä, miksi tuo menestystarina näyttää olevan päättymässä, näennäisesti yhtä yllättäen kuin se alkoikin”, sanoo Hannu Simola.

Koulutusihmeen paradoksit kokoaa yhteen kasvatussosiologian professori Hannu Simolan keskeisimpiä kirjoituksia koulutuksesta viime vuosikymmenen ajalta. Simola on Suomen kansainvälisesti arvostetuimpia koulutustutkijoita.

Kirja on Akateemisen kirjakaupan syyskuun tietokirjasuositus.

Hannu Simola, Koulutusihmeen paradoksit. Esseitä suomalaisesta koulutuspolitiikasta. Vastapaino 2015, 350 s.

ISBN 978-951-768-498-9

Yhteystiedot:

Hannu Simola, puh. +358 50 573 5799
Vastapaino: Kimmo Jylhämö puh. +358 50 5271200

Lisätietoa kirjasta (mm. sisällys ja täydellinen sisällysluettelo):

Julkaisukelpoinen Hannu Simolan valokuva:

Julkaisukelpoinen kirjan kansi:

Arvostelukappaleet ja lisätiedot:

Vastapaino: mikko.jamsen@vastapaino.fi, puh. 03 3141 3501

Teoksen sähköiset vedokset on myös mahdollista saada halutessaan, kysy mikko.jamsen@vastapaino.fi!

Kustannusosakeyhtiö Vastapaino

Yliopistonkatu 60 A , 33100 Tampere