Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Helsinkiin saatiin jälleen aiempaa enemmän uusia ulkomaisomisteisia yrityksiä

Helsinkiin saatiin jälleen aiempaa enemmän uusia ulkomaisomisteisia yrityksiä

Julkaistu: 14.04.2016 klo 09:17
Julkaisija: Helsinki Business Hub

Tiedote 14.4.2016

Helsingin seudulle sijoittui viime vuonna 197 ulkomaisomisteista yritystä. Kasvua edellisvuoteen on 28%: vuonna 2014 investointiprojektien lukumäärä oli 154. Luvussa ovat mukana sekä uudet yritykset (99 kpl) että yritysoston kautta seudulle sijoittuneet yritykset (98 kpl). Helsingin seudun osuus Suomeen sijoittuneista yrityksistä oli 74%.

Seudulle sijoittuneet yritykset edustavat erityisesti liike-elämän palveluja (28%), ICT-alaa (21%) sekä terveys- ja hyvinvointialaa (18%). Helsingin seudulle sijoittuneista yrityksistä 31% (61 kpl) tuli Ruotsista ja 16% (31 kpl) USA:sta. Myös Tanskasta, Englannista, Virosta ja Saksasta sijoittui kustakin yli kymmenen uutta yritystä Helsingin seudulle.

- Haemme seudulle ensisijaisesti ulkomaisia korkean osaamisen yrityksiä ICT-, cleantech ja terveys- ja hyvinvointialoilta. Helsingin seutua pidetään kiinnostavana sijoittumiskohteena erityisesti koulutetun työvoiman ja alati kasvavan ja kehittyvän kasvuyritystoiminnan vuoksi. Näitä tekijöitä painotti valinnassaan esimerkiksi viime vuoden nimekkäin ulkomainen asiakkaamme, verkkokauppa Zalando, joka valitsi Helsingin noin 200 henkeä työllistävän T&K-yksikkönsä sijainniksi, kertoo ulkomaisia investointeja pääkaupunkiseudulle hakevan Helsinki Business Hubin toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.

Luvut perustuvat Invest in Finlandin ylläpitämään tilastoon kansainvälisistä yrityksistä Suomessa. Invest in Finlandin tiedotteen voi lukea täältä

Toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski
puh. 040 538 4541

Viestintä- ja markkinointijohtaja Jenny Antonen