Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Demarinuoret: ”Eikö EK:n ja Suomen Yrittäjien pitäisi ajaa rehellisen yrittäjän asiaa?”

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Julkaistu: 07.10.2013 klo 11:32
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret vaatii palkkarikosta eli työehtosopimuksen alittavan palkan maksamista tuomittavaksi rikokseksi. Demarinuorten mukaan alipalkkaus rikkoo työnantajan ja työntekijän yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja antaa nuorille väärän kuvan sopimisen kulttuurista.

- Nuoret ovat erityisessä vaarassa joutua alipalkkauksen kohteiksi, sillä he työskentelevät perinteisesti palvelualalla, jota ongelma yleisimmin koskee. On huolestuttavaa ajatella, että aivan työuransa alussa oleva työntekijä joutuisi käynnistämään pitkän oikeusprosessin saadakseen työnantajalta yhteisesti sovitun palkan, Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen sanoo.

Räsänen ihmettelee, miksei työnantajaleiristä löydy mielenkiintoa jäsentensä etujen ajamiseen.

- Työntekijöiden alipalkkaus synnyttää epäterveen kilpailuedun rehellisen ja epärehellisen työnantajan välille, mistä hyötyy ainoastaan rikolliseen toimintaan syyllistävä taho. Eikö EK:n ja Suomen Yrittäjien pitäisi ajaa rehellisen yrittäjän asiaa?, Räsänen tivaa.

Lisätiedot:

Joona Räsänen