Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Puolustusministeri tutustuu vapaaehtoiseen maanpuolustukseen Santahaminassa

Maanpuolustuskoulutusyhdistys MPK

Puolustusministeri tutustuu vapaaehtoiseen maanpuolustukseen Santahaminassa

Julkaistu: 21.04.2016 klo 09:14
Julkaisija: Maanpuolustuskoulutusyhdistys MPK

Puolustusministeri Jussi Niinistö tutustuu perjantaina 22.4.2016 Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) vieraana lukiolaisten turvakurssiin. Kurssille osallistuu noin 300 lukiolaista.

Nuorten turvakursseja järjestetään vuosittain noin 40 ympäri Suomea. MPK tekee kurssien järjestämisessä tiivistä yhteistyötä erilaisten oppilaitosten kanssa. Etenkin pääkaupunkiseudulla järjestettävät lukiolaisten turvakurssit täyttyvät nopeasti innokkaista lukiolaisista. Oppilaitokset joutuvat valikoimaan niille osallistuvat oppilaat ja jopa yli puolet halukkaista voi jäädä ilman paikkaa.

Nuorten koulutuksen tavoitteena on opettaa arjen turvallisuustaitoja, maastotaitoja ja antaa tietoa yhteiskunnan turvallisuustoimijoista.

- Pääkaupunkiseudulla järjestetään kaksi suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen turvakurssi vuodessa. Kaikkiaan kursseillamme käy vuosittain noin 1 500 nuorta. Tilausta tällaiselle toiminnalle siis on, kertoo MPK:n toiminnanjohtaja Pertti Laatikainen.

Media on tervetullut Santahaminaan tutustumaan koulutuksiin ja tapaamaan puolustusministeriä pe 22.4.2016 klo 18.00 alkaen. Ennakkoilmoittautuminen sähköpostitse to 21.4.2016 klo 15.00 mennessä
timo.mustaniemi@mpk.fi. Sotilasalueelle tulijoiden pitää olla Suomen kansalaisia ja henkilöllisyystodistus tulee olla mukana.

Timo Mustaniemi
MPK:n Etelä-Suomen piiripäällikkö
p. 045 180 3323, timo.mustaniemi@mpk.fi

Miia Iivari
MPK:n viestintäpäällikkö
p. 050 522 0024, miia.iivari@mpk.fi

Maanpuolustuskoulutusyhdistys - MPK on valtakunnallinen vapaaehtoisen maanpuolustuksen yhteistyöjärjestö, jonka jäseninä ovat 15 keskeistä maanpuolustusjärjestöä sekä koknaisturvallisuustyötä lähellä olevaa järjestöä. MPK:n toiminnan lakisääteisenä tehtävänä on maanpuolustuksen edistäminen koulutuksen, tiedotuksen ja valistuksen keinoin. MPK:n toiminnasta on säädetty laissa vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta (556/2007). Puolustusministeriö ohjaa ja valvoo yhdistyksen toimintaa. MPK järjestää vuosittain lähes 2 000 kurssia eri puolilla Suomea. Osallistujia on noin 50 000 henkilöä. Kurssitarjonta jakautuu sotilaalliseen koulutukseen sekä kaikille avoimeen varautumis- ja turvallisuuskoulutukseen.

Ajankohtaista tietoa MPK:n organisaatiosta ja kurssitoiminnasta löytyy verkkosivuilta www.mpk.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki