Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Norwegian pyrkii alentamaan Suomen lentäjien palkkoja

Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry

Norwegian pyrkii alentamaan Suomen lentäjien palkkoja

Julkaistu: 16.05.2014 klo 11:53
Julkaisija: Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry

Norwegian-lentoyhtiö päätti viime vuonna muuttaa yhtiörakennettaan. Marraskuisessa pörssitiedotteessaan yhtiö ilmoitti, että Suomesta käsin määräaikaisilla vuokratyösopimuksilla lentäville piloteille tarjotaan vakituinen työsuhde Suomeen perustettavassa resurssiyhtiössä, Norwegian Air Resources Finlandissa. Suomeen asemoiduille lentäjille oli määrä tarjota vakituinen työsuhde vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä.

Helsinkiin sijoitettujen pilottien työsuhteita ei ole siirretty Norwegian Air Resources Finlandille, vaan sen sijaan yhtiö laittoi hakuun toukokuun alussa 50 vakituista työpaikkaa Helsingissä. Verrattuna pilottien nykyisiin työsopimuksiin, tarjous sisälsi merkittäviä työsuhteen ehtojen heikennyksiä.

– Ehdotuksen mukaan muun muassa palkat alenisivat 25-30 prosenttia ja vapaapäivien määrä vähentyisi, NASPAn puheenjohtaja ja luottamusvaltuutettu Jonas Kefi kuvailee.

Norwegianin lentäjät ovat Suomessa järjestäytyneet Norwegian Air Shuttle Pilots’ Association Finland NASPAan, joka puolestaan kuuluu Suomen Lentäjäliitto FPA:han.

– FPA tukee täysin NASPAa. Kyseessä on yleismaailmallinen, kaikkiin lentäjiin vaikuttava ilmiö, jossa lentoyhtiön ja työntekijän yhteyttä pyritään häivyttämään. Näin menetellen yritetään estää neuvottelut yhteisistä työehdoista, FPA:n puheenjohtaja Sami Simonen sanoo.

NASPA on pyrkinyt neuvottelemaan tarjotun työsopimuksen sisällöstä Norwegianin kanssa, mutta yhtiö ei ole nähnyt sitä tarpeelliseksi. Seuraavaksi NASPA tehostaa pyyntöään tänään perjantaina kello 12 aloitettavalla ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla. Norwegianin lentäjillä ei ole Suomessa työehtosopimusta, eivätkä lentäjät siten ole työrauhaan sidottuja.

Kapteeni Jonas Kefi, luottamusvaltuutettu, NASPAn hallituksen puheenjohtaja puh. +46 76 1027515 (ruotsiksi ja englanniksi)

FPA:n puheenjohtaja Sami Simonen puh. 0400 684 818

Norwegian Air Shuttle Pilots’ Association Finland NASPA kuuluu Suomen Lentäjäliitto FPA:han https://www.fpapilots.fi/ ja Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTYyn http://yty.fi/