Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Maailman osteoporoosipäivänä 20. lokakuuta Kauppakeskus BePopissa tapahtuu!

Suomen Luustoliitto

Maailman osteoporoosipäivänä 20. lokakuuta Kauppakeskus BePopissa tapahtuu!

Julkaistu: 15.10.2014 klo 09:39
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

Maailman Osteoporoosipäivää ma 20. lokakuuta vietetään Porissa Kauppakeskus BePopissa klo 11–14!

Osteoporoosi on sairaus, joka haurastuttaa luita tavallista nopeammin. Luiden haurastumisesta seuraa usein kivuliaita ja toimintakykyä heikentäviä murtumia. Osteoporoottiset murtumat aiheutuvat esimerkiksi, kun kompastuu, aivastaa tai kun kurottaa sitomaan kengännauhoja. Näissä tilanteissa terve luu ei murru. Suomalaisista 300 000 sairastaa osteoporoosia. Osteoporoosiperäisiä murtumia tulee vuosittain noin 36 000.

Vaikka osteoporoosia pidetään yleisesti vain naisten sairautena, keskimäärin joka viides yli 50-vuotias mies saa osteoporoosiin liittyvän murtuman loppuelämänsä aikana. Murtumasta huolimatta moni heistä jää ilman osteoporoosidiagnoosia ja hoitoa.

Porissa Maailman osteoporoosipäivää vietetään Kauppakeskus Bepopissa. BePopin kauppakäytävällä on runsaasti näytteilleasettajia ja lisäksi tilaisuuden järjestäjä Satakunnan Luustoyhdistys ry tekee pituusmittausta ja kertoo toiminnastaan.

Klo 13.00 ortopedian ja kirurgian erikoislääkäri Juhani Nirhamo kertoo osteoporoosista ja miesten osteoporoosista. Alustuksen jälkeen on mahdollisuus esittää kysymyksiä.

BePopin näytteilleasettajat tarjoavat tietoa:

• hyvästä ravinnosta
  • apuvälineistä
  • hoitovälineistä
  • apteekin tuotteista
  • luontaistuotteista
  • hyvinvointituotteista

Näytteilleasettajina ovat Porin kaupungin apuvälinelainaamo, Satakunnan Martat, Yliopiston apteekki, Karpalopiste, Tukikohta, Satakunnan apuväline, Satamaito, Aloe Vera ja Fysions sekä järjestäjä Satakunnan Luustoyhdistys.

Lisätietoja BePopin tapahtumasta: Iris Kurikka, p. 050 389 1683 iris.kurikka@pp.inet.fi

Suomen Luustoliitto ry on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, joka yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa edistää kansalaisten luustoterveyttä ja yleistä hyvinvointia. Luustoliiton tarkoituksena on lisätä tietoutta luustosta sekä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa vähentää osteoporoosin, kaatumisten ja luunmurtumien ilmaantuvuutta. Luustoliitto pyrkii turvaamaan luustokuntoutujille varhaisen tutkimuksen, hyvän hoidon ja toimivan kuntoutuksen.