Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Lentorahdin uusi ja yhteinen turvatietoisuuskoulutus

Logistiikkayritysten Liitto ry

Lentorahdin uusi ja yhteinen turvatietoisuuskoulutus

Julkaistu: 20.05.2014 klo 12:42
Julkaisija: Logistiikkayritysten Liitto ry

Logistiikkayritysten Liitto yhdessä alan suurimpien kuljetusyritysten ja Airport Collegen kanssa ovat ensimmäisinä Euroopassa tuoneet lehtorahdin turvatietoisuuskoulutuksen kuljettajille ja terminaalityöntekijöille.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin vaatimukset täyttävä verkkokoulutus valmistui toukokuussa 2014 ja se on tarkoitettu työntekijöille, jotka kuljettavat maanteitse lentorahtia tai osallistuvat niiden käsittelyyn terminaaleissa.Lentorahdin koko EU:ta koskevat lakisääteiset turvallisuusmenettelystandardit uudistuivat 29.4.2013. Asetukset määrittelevät lentorahtitoimijoiden vastuut, menettelyt, koulutusvaatimukset sekä lupien myöntämismenettelyt uudistuneilla standardeilla.

Pakollinen koulutus rahtia kuljettaville

Tunnetun lähettäjän rahtia voivat kuljettaa vain yritykset, jotka ovat antaneet rahdinkuljettajan vakuutuksen Tunnetulle lähettäjälle tai Valtuutetulle edustajalle. Voidakseen antaa rahdinkuljettajan vakuutuksen, on lentorahdin parissa työskentelevien täytettävä Trafin asettamat koulutusvaatimukset.

Ei olisi ollut mitenkään järkevää, että alan yritykset olisivat itse kukin alkaneet järjestää koulutusta omille työntekijöilleen ja alihankkijoille. Yhteistyöllä säästämme kustannuksissa ja luomme yhtenäisen osaamispohjan sekä kannamme yhdessä vastuuta lentoturvallisuudesta. Verkkokoulutus on joustava ja tehokas tapa toteuttaa tämä koulutus myös uusille työntekijöille, toteaa Logistiikkayritysten Liitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Aaltonen.

Verkkokoulutus on avoin kaikille lentorahdin parissa työskenteleville ja se kattaa laajasti ilmailuturvallisuuden lisäksi koko toimitusketjun turvavaatimukset sekä -ohjeet.

Tavoitteena on, että koulutuksen käyneet tietävät toimintatavat, joilla lentorahti etenee kuljetusketjussa turvallisesti ja sen eheys sekä koskemattomuus ovat taattuja. Kurssin läpäiseminen edellyttää tiettyjen perusasioiden hallitsemista ja opittuja asioita testataan koulutuksessa. Turvatietoisuuskoulutus on voimassa viisi vuotta ja koulutuksen läpäissyt henkilö saa todistuksen, jonka hän esittää pyydettäessä, toteaa toimitusjohtaja Pertti Mero, Airport College International Oy:stä.

Suojatulle ketjulle viranomaishyväksynnät

Kuljetusketjuun osallistuvat yritykset ja huolintaliikkeet voivat hakea Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin myöntämää ja koko EU-alueella voimassa olevaa Tunnettu lähettäjä ja Valvottu edustaja -hyväksyntää. Hyväksynnät mahdollistavat rahdin lähettämisen valvotussa kuljetusketjussa ilman muita turvatoimia nopeuttaen tavaravirtojen liikkuvuutta. Statusta hakevien yritysten on suoritettava viranomaisen hyväksymät ja vaatimat turvavalvonnan toimenpiteet.

Logistiikkayritysten Liitto ry, toimitusjohtaja Pekka Aaltonen, puh. 050 349 2259,
pekka.aaltonen@logistiikkayritykset.fi

Airport College International Oy, toimitusjohtaja Pertti Mero, puh. 050 392 7447
pertti.mero@airportcollege.com