Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Joukkoliikenteen turvallisuutta parannetaan laajalla rintamalla

HSL Helsingin seudun liikenne

Joukkoliikenteen turvallisuutta parannetaan laajalla rintamalla

Julkaistu: 24.01.2012 klo 12:07
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-alueen joukkoliikenteelle on hyväksytty uusi turvallisuusstrategia. Tavoitteena on taata niin matkustajien kuin henkilökunnan turvallisuus: kaikilla on oikeus matkustaa ja työskennellä joukkoliikenteessä ilman pelkoa väkivallasta tai häirinnästä. Joukkoliikenteen turvallisuus on merkittävä kulkutavan valintaan ja matkustajien tyytyväisyyteen vaikuttava laatutekijä.

Laajan toimijajoukon yhteistyönä syntynyt turvallisuusstrategia sisältää myös käytännön toimenpideohjelman vuosille 2012 - 2016. Osana turvallisuusstrategiaa HSL luo mittariston, jolla mitataan turvallisuuden kehittymistä.

Ennakointi tuo turvaa

Turvallisuutta edistetään monilla ennaltaehkäisevillä toimilla, kuten lisäämällä kuljettajien, matkalippujen tarkastajien ja konduktöörien koulutusta sekä ohjeistusta. HSL laatii matkustajille turvallisuusohjeet ja tehostaa turvallisuuteen liittyvää tiedotusta. Järjestyspartioiden läsnäoloa jatketaan keskeisillä liikennepaikoilla etenkin viikonloppuöisin ja partiointia liikennevälineissä laajennetaan.

HSL yhteistyökumppaneineen pyrkii vaikuttamaan myös matkustajien asenteisiin ja yleiseen matkustusilmapiiriin. Hiljattain käynnistynyt Matkarauhaa-kampanja kutsuu matkustajat mukaan luomaan yhdessä matkustuskulttuuria, joka rakentuu keskinäiselle kunnioitukselle, avunannolle ja suvaitsevaisuudelle.

Kuljettajille uusia välineitä

Liikennevälineiden turvavarustusta lisätään. Jo tämän vuoden aikana kuljettajien käyttöön tulee hälytyslaite, "turvanappi", josta hätäkutsut ohjautuvat keskitetysti hoidettavaan valvomoon. Valvomo vastaa tilannekuvan luomisesta ja ohjaa järjestyspartion tai viranomaiset apua tarvitsevaan kohteeseen. Tulevien kilpailutusten yhteydessä HSL edellyttää turvaohjaamon sekä uusiin että vanhoihin busseihin. Myös valvontakameroita tullaan lisäämään liikennevälineisiin.

Matkustajien ja henkilökunnan turvallisuuden lisäksi strategiassa käsitellään omaisuuden turvaamista ja joukkoliikenteen vaikutusta yleiseen liikenneturvallisuuteen.

Turvallisuusstrategian laadinnassa ovat olleet mukana seudun joukkoliikennetoimijoiden (HSL, HKL, VR, bussiliikennöitsijät ja liikennehenkilökunta) lisäksi HSL:n jäsenkunnat, Liikennevirasto, aluehallintovirasto, poliisi, Uudenmaan ELY-keskus, Liikenteen turvallisuusvirasto, Hätäkeskuslaitos, Helsingin pelastuslaitos ja Suomen paikallisliikenneliitto. Osapuolet sitoutuvat strategian toteuttamiseen lähiaikoina solmittavalla aiesopimuksella.

Joukkoliikenteen turvallisuusstrategia (luonnos)

www.matkarauhaa.fi

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
osaston johtaja Reijo Mäkinen, puh. 040 595 0201
ryhmäpäällikkö Sami Aherva, puh. 050 559 1929

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.