Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Heinäkuun helteet tehneet piikin kesän hukkumistilastoihin

Trafi

Heinäkuun helteet tehneet piikin kesän hukkumistilastoihin

Julkaistu: 12.07.2011 klo 12:15
Julkaisija: Trafi

Heinäkuun alkupuolella on hukkunut jo lähes parikymmentä henkilöä. Viisaasti Vesillä -kampanja haluaakin muistuttaa muutamasta perusasiasta vesillä liikuttaessa ja veden äärellä kesää vietettäessä: veneillessä pitää käyttää pelastusliivejä, yksin ei tule lähteä uimaan eikä alkoholi sovi vesille. Myös lapsia tulee valvoa jatkuvasti.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto SUH:in keräämien ennakkotietojen mukaan kesäkuussa hukkui 16 henkilöä (15 miestä ja yksi nainen). Juhannuksena hukkui kaksi henkilöä, mikä on pienin luku siitä lähtien, kun juhannuksen hukkumisia on tilastoitu vuodesta 1989 lähtien.

Tänä vuonna on kesäkuun loppuun mennessä hukkunut yhteensä 37 henkilöä, näistä neljä naista. Tämä on peräti 19 hukkunutta vähemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2010. Eniten on hukkuneita seuraavilla alueilla: Etelä-Suomessa hukkui 11 henkilöä (yhtä monta kuin vuonna 2010), Itä-Suomessa 11 (16 vuonna 2010) ja Länsi-Suomessa 12 henkilöä (23 vuonna 2010).

Hukkumistilastot: www.suh.fi/hukkumistilastot

Turvallisesti veden äärellä kesähelteilläkin

Viisaasti Vesillä -kampanja muistuttaa järjen käytöstä ja kehottaa noudattamaan muutamia perusohjeita:

• pidä järki mukana - oikea asenne on turvallisuuden perusta
  • alkoholi ei sovi vesille.
  • helteisellä säällä on syytä juoda paljon alkoholitonta nestettä ja käyttää päähinettä tai vastaavaa.

Lasten kanssa:

• lapsille voi pukea pelastusliivit päälle jo rannalle tultaessa
  • valvo lapsia, älä päästä lasta yksin uimaan tai leikki­mään rannalle

Veneillessä:

• veneillessä on muistettava pelastusliivien käyttö: liivien on oltava päällä ja kiinnitettyinä, jotta niistä on hyötyä.
  • tee tilannearviointi ennen kuin lähdet vesille - älä anna sään yllättää
  • varusta vene oikein: airot, ankkuri, äyskäri ja tulppa, moottoroiduissa veneissä täytyy olla myös hyväksytty käsisammutin
  • huomioi muut vesilläliikkujat

Uidessa:

• älä ui yksin
  • ui aina rannan suuntaisesti ja niin, että jalat ylettyvät pohjaan
  • varmista ennen hyppäämistä, että pinnan alla ei piile vaara
  • arvioi oma uimataitosi realistisesti ja ui sen mukaisesti

Viisaasti Vesillä –kiertue jatkaa heinäkuun lopulle asti

Viisaasti Vesillä –kiertueen teemana on tänä vuonna ”Mitä sinun mustasta laatikostasi kuuluisi”. Esityksiä on ympäri Suomea vielä heinäkuun loppupuolelle asti, ja ne ovat kaikille avoimia ja ilmaisia. Kiertueen esityksissä näytetään aidoissa olosuhteissa, miten hätään joutunut voidaan pelastaa omaa turvallisuutta vaarantamatta ja opastetaan yleisesti turvavarusteiden käytössä.

Kiertueen paikkakunnat ja aikataulu: www.viisaastivesilla.fi

SUH:n ennakkotilastointi  hukkuneista

SUH laatii ennakkotilaston hukkumisista lehdistöseurannan perusteella. SUH:n tilastoihin otetaan mukaan vain vesiturvallisuuden piiriin kuuluvat tapaukset, pois on rajattu mm. itsemurhat ja ei-tapaturmaiset kuolemat. SUH katsoo, että näihin ei voida vesiturvallisuusvalistuksen keinoilla vaikuttaa. SUH:n tilastoissa ovat mukana vain suomalaiset. Viralliset lukemat löytyvät aikanaan Tilastokeskuksen kuolemansyytilastosta.

Lisätietoja

Koulutussuunnittelija Anne Hiltunen, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto,  gsm 044 018 1879, anne.hiltunen(at)suh.fi (kiertue)
Toiminnanjohtaja Pärla Salomaa, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto,  puh. 09 343 6560, 050 572 3156, parla.salomaa(at)suh.fi (hukkumiset)

Viisaasti Vesillä on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin, Rajavartiolaitoksen, Poliisin, Terveyden edistämisen keskuksen, sisäasiainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön sekä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton yhteiskampanja. Yhteistyökumppaneita ovat lisäksi Suomen Meripelastusseura, Suomi-veneet Oy ja Konekesko Oy.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki