Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Finska tullen på fjärde plats i Världsbankens undersökning

Tulli

Finska tullen på fjärde plats i Världsbankens undersökning

Pressmeddelande.
Publicerad: 12.07.2016 kl. 09:36
Utgivare: Tulli

Finland har det fjärde bästa tullverket i världen framgår av Världsbankens färska undersökning. I undersökningen var det bara tullarna i Singapore, Tyskland och Holland som placerade sig bättre än finska tullen.

Undersökningen omfattade 160 länder och var riktad till den högsta ledningen i företag som är verksamma i logistikkedjan inom utrikeshandeln, såsom speditionsfirmor och expressfraktföretag.

Världsbankens Logistics Performance Index-undersökningar har gjorts sedan 2007 och nu genomfördes den för femte gången. I undersökningen bedöms med hjälp av en enkät bl.a. tullklareringens och gränspassagens effektivitet, tullmyndigheternas riskhantering, logistiska tjänsters kvalitet och följbarhet samt hur transporterna håller tidtabellen. Beträffande tullverken frågas i undersökningen också hur lång tid tullklareringen tar och hur genomskinlig den är, hur effektiv informationsverksamheten är och vilka lättnader som eventuellt beviljas till laglydiga aktörer.

Mera information om Världsbankens undersökning finns under dessa länkar:

Bekanta dig med Tullens verksamhet i Finlandsarenan

Man kan bekanta sig med världens fjärde bästa tull denna vecka under Finlandsarenan i Björneborg, där finska tullen är på plats vid ett tält på Kansalaistori till fredagen kl. 15.00.

Tullens duktiga tullhundar framträder på torgscenen tisdagen den 12 juli kl. 12 och onsdagen den 13 juli kl. 12.40. På scenen stiger tre hundar: sedelhunden Massi, narkotikahunden Terttu samt valpen Onni som skolas till tobakshund.

Vid tältet kan man också se på Tullens patrullbil med tejper i Tullens nya färger.

Mera information: Tullens medietjänst, tfn 0295 527 150

Bilagor

Finska tullen är en del av Europeiska unionens tullsystem. Tullen är ett ämbetsverk som resultatstyrs av finansministeriet. Tullen samverkar med näringslivet samt med finska och utländska myndigheter. Vid Tullen arbetar ca 2 200 personer.

Följ oss på Twitter och Facebook.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki