Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Mittariuudistus maaliviivoilla: Sähkönkulutuksen seuranta helpottaa energiansäästöä

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 17.12.2013 klo 08:56
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Vuodenvaihteessa Suomi ottaa ison harppauksen kohti älykästä sähköverkkoa, kun lähes kaikissa suomalaiskodeissa on käytössä tunneittain sähkönkulutuksen mittaava etäluettava mittari. Sähkön etämittausta pidetään eri puolilla maailmaa tärkeänä uudistuksena ja tuntimittaria älykkään sähköverkon keskeisenä osana. Vaikka etäluentaa on muuallakin, Suomi on mittausuudistuksen kärkimaita, kun se ottaa tuntitiedot näin laajaan käyttöön ensimmäisenä maailmassa, asiantuntija Ina Lehto Energiateollisuus ry:stä sanoo.

Älykästä sähköverkkoa voidaan kuvata "viritetyksi" sähköverkoksi. Nykyisiä verkkoja täydennetään tietoliikenneverkolla ja älykkäällä energiankäytön seurannalla ja ohjauksella. Sähköverkkoyhtiön tarjoamasta nettipalvelusta asiakas voi seurata omaa sähkönkulutustaan tarkasti ja löytää helposti kodin sähkösyöpöt kohteet. Etäluettavia mittareita voidaan myös hyödyntää sähköverkon vikojen paikantamisessa korjaustöiden nopeuttamiseksi esimerkiksi suurhäiriötilanteissa.

Älykkäällä sähköverkolla myös puhtaampaa energiantuotantoa

Ymmärrys omasta sähkönkäytöstä parantuu Lehdon mukaan merkittävästi tarkan kulutusseurannan ansiosta. Asiakas löytää oikeita sähkönkäytön tehostamiskohteita helpommin, kun hän tietää entistä tarkemmin kuinka paljon sähköä hän käyttää eri aikoina. Sähkönmyyjät ja verkkoyhtiöt puolestaan kehittävät uusia raportointimuotoja ja palveluja mittauksen pohjalta.

Tuntimittaus mahdollistaa myös sen, että sähköä käytetään silloin, kun se on koko järjestelmän kannalta tehokkainta. Tämän ns. kysyntäjouston avulla voidaan lisätä uusiutuvan tuuli- ja aurinkovoiman tuotantoa. Asiakas hyötyy kysyntäjoustosta sähkölaskussaan käyttäessään sähköä silloin, kun se on edullisinta. Sähköä voi varastoida esimerkiksi lämminvesivaraajaan.

– Älykäs mittaus mahdollistaa myös kuluttajien oman sähköntuotannon, kun oman käytön yli jäävä sähkö voidaan myydä markkinoille.

Sähkölasku todellisen kulutuksen mukaan

Etäluettavien tuntimittareiden myötä sähköverkkoyhtiöiden ei tarvitse enää arvioida asiakkaan sähkönkulutusta. Useat sähköyhtiöt ovatkin jo siirtyneet mitatun sähkökäytön mukaiseen laskutukseen. Näin voidaan luopua vuotuisesta tasauslaskusta.

– Siirtyminen arvioihin perustuvasta laskutuksesta todettuun kulutukseen perustuvaan laskutukseen tarkoittaa, että sähkölaskujen suuruudet vaihtelevat. Erityisesti tämä näkyy sähkölämmitteisissä taloissa, joissa talven laskut voivat olla merkittävästi kesäajan laskuja suurempia. Talven sähkölaskuihin kannattaakin varautua jo ennakolta, Lehto toteaa.

Lisätietoja: Asiantuntija Ina Lehto, puh. (09) 5305 2607