Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Elinkeinoelämä luonnonvarastrategiasta: Luonnonvaroista aineksia uuteen kasvuun

Elinkeinoelämä luonnonvarastrategiasta: Luonnonvaroista aineksia uuteen kasvuun

Julkaistu: 08.04.2009 klo 15:09
Julkaisija:

Suomella on valtavat mahdollisuudet luonnonvaroissaan, joten niistä kannattaa hakea uusia kasvun aineksia taantuman ja rakennemuutoksen keskellä. Jotta tämä onnistuu, on satsattava yhä enemmän tutkimukseen, uusien tuotteiden kehittämiseen sekä joustaviin lupa- ja hallintokäytäntöihin. On välttämätöntä, että osaamme yhdistää talous- ja ympäristönäkökohdat kilpailukykyä tukevalla tavalla.

– Sitran johdolla valmisteltu kansallinen luonnonvarastrategia on elinkeinoelämän mielestä tervetullut ja tärkeä keskustelualoite maan tulevaisuudesta, painottaa Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n johtaja Tellervo Kylä-Harakka-Ruonala.

Suomen talous on nojannut aina vahvasti luonnonvaroihin, kuten metsiin ja kaivannaisiin. Jatkossakin on hyödynnettävä niin uusiutuvien kuin uusiutumattomienkin luonnonvarojen mahdollisuudet. Se on tärkeä kasvun lähde.

– Tutkimus- ja kehitystyöhön kohdistuu paljon odotuksia. Esimerkiksi strategisen huippuosaamisen keskittymät tarjoavat erinomaisen yhteistyöfoorumin yritysten, yliopistojen ja tutkimuslaitosten yhteistyölle. Samoin on tärkeää joustavoittaa luonnonvarojen käyttöä säänteleviä lupa-, kaavoitus- ja muita hallintokäytäntöjä.

–Uusien tuotteiden kehittäminen puusta ja muista bioraaka-aineista, mineraali- ja kiviainesstrategian laatiminen sekä materiaalien tehokas hyödyntäminen ovat avainasioita luonnonvarataloutta kehitettäessä, Kylä-Harakka-Ruonala listaa.

Suomalaista osaamista voidaan tarjota yhä enemmän vientiin, sillä luonnonvaroja ja ympäristöä säästävästä korkeatasoisesta teknologiasta on kasvava kysyntä. Vientiä voidaan edistää hyödyntämällä mm. hiljattain lanseerattua Cleantech Finland -brändiä.

Luonnonvarat osa globaalia taloutta

Kestävä kehitys edellyttää, että talouskasvu saadaan aikaan lisäämättä vastaavassa määrin luonnonvarojen käyttöä ja ympäristön kuormitusta. Suomessa on opittu toimimaan tehokkaasti ja ympäristöpäästöt minimoiden. Sen vuoksi luonnonvaroja kannattaa hyödyntää ja jalostaa mahdollisimman paljon täällä.

– Suomen talous ja yhteiskunta eivät voi kuitenkaan toimia pelkästään omien luonnonvarojen varassa, vaan niitä on tuotava myös ulkomailta. Siksi on tärkeää, että raaka-aineiden kansainvälinen kauppa on avointa ja tarjoaa yrityksille tasavertaiset kilpailu- ja toimintaedellytykset. Kansainvälisiä pelisääntöjä tarvitaan myös luonnonvarojen kestävän käytön turvaamiseksi, Kylä-Harakka-Ruonala tähdentää.

Kansallinen luonnonvarastrategia valmisteltiin Sitran johdolla ja luovutettiin tänään keskiviikkona pääministerille. Laajapohjaiseen strategiaryhmään kuului myös elinkeinoelämän edustajia.

• Johtaja Tellervo Kylä-Harakka-Ruonala, EK, puh. 040 505 6574
  • Toimitusjohtaja Hannu Vornamo, Kemianteollisuus, puh. (09) 1728 4310