Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Virtuaalistudio mullistaa video- ja TV-tuotannon

Lapin AMK

Virtuaalistudio mullistaa video- ja TV-tuotannon

Julkaistu: 05.02.2015 klo 11:12
Julkaisija: Lapin AMK

Kansainvälisessä SmartSet-hankkeessa kehitetään virtuaalistudiosovellus, jolla päästään samaan laatuun ja toiminnallisuuteen kuin suurten TV-yhtiöiden käyttämillä nykyjärjestelmillä - kymmenesosakustannuksilla. Lapin AMK on mukana.

Uudesta teknologiasta hyötyvät erityisesti luovan teollisuuden pienet ja keskisuuret yritykset. AMKin näkökulmasta kyse on etäisyyksien hallintaan liittyvästä kehittämistoiminnasta, jonka tavoitteena on edistää luovien alojen elinvoimaa ja edesauttaa klusterin syntymistä.

Hanke edistää uusien toimintatapojen ja menetelmien kehittämistä sekä yhteistyötä luovien alojen toimijoiden kanssa. Olennainen osa hanketta ovat myös reaaliaikaisen live-streamauksen eli suoratoiston testaaminen ja kehittäminen. Sen myötä voidaan tuottaa paikallista suoraa tv-ohjelmaa nettiin ammattimaisissa 3D-lavasteissa tai vaikkapa tehdä reaaliaikaisia, visuaalisesti näyttäviä virtuaaliluentoja, joissa opettaja opettaa ja esiintyy 3D-grafiikalla toteutetuissa virtuaalisissa luokkahuoneissa ja samalla hyödyntää virtuaalisen luokkatilan mahdollistavaa digitaalista ilmaisun vapautta opetuksensa tehostamiseksi.

Lapin AMK tutkii mahdollisuuksia myös vuokrata virtuaalistudiota myöhemmin osana palvelutoimintaansa, mikä tuottaisi Kaupan ja kulttuurin osaamisalan TKI-päällikkö Marika Saranteen mukaan osaamista ja lisäarvoa myös Lapin AMKille.

Hanke toteutetaan vuosien 2015-2016 aikana.

Hanketta rahoitetaan EU:n Horisontti 2020 –puiteohjelmasta (sopimus nro 644704), jolla tuetaan eurooppalaisia tutkimus- ja innovointihankkeita vuosina 2014–2020 yhteensä lähes 80 miljardilla eurolla. SmartSet-hankkeen kokonaisbudjetti on noin 1,3 miljoonaa euroa, josta EU-rahoituksen osuus noin miljoona.

Korkeakouluista SmartSetissä on Lapin AMKin lisäksi mukana Polytechnic University of Valencia (Espanja). TV- ja tuotantoyhtiöistä ovat mukaan Solidaria Television – Remar (Espanja), Bonum Television (Unkari), Hallingdolen (Norja) ja Joulupukki Netti-TV. Hanketta johtaa espanjalainen Brainstorm Multimedia S.L.

Näin SmartSet tulee toimimaan: http://smartsetproject.brainstorm.es/index.php/project_smart/

Lisätietoja Tornion toimipaikasta:

Puukko Timo, viestinnän lehtori, p. 050 314 6424

Eila Seppänen, hankekoordinaattori, p. 040 502 2413

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@lapinamk.fi.

SmartSetidea

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki