Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Suomalaisyritys digitalisoi vanhat vesimittarit - hyödyt kymmenissä miljoonissa euroissa

Envera Oy

Julkaistu: 16.03.2016 klo 12:00
Julkaisija: Envera Oy

Vedensäästöalan kasvuyritys Envera Oy tuo markkinoille kiinteistöjen vedenkulutuksen seurantaan palvelun, jonka avulla nykyiset päävesimittarit saadaan reaaliaikaiseen etäseurantaan.

Kymmenien miljoonien kustannussäästöt

Vedenkulutuksen etäseurannan arvioidaan mahdollistavan kymmenien miljoonien kustannussäästöt kiinteistöalalla Suomessa. Kustannussäästöt syntyvät vuotovahinkojen ennaltaehkäisystä, henkilötyön automatisoinnista ja vähentyneestä veden käytöstä. Vedenkulutuksen etäseurantapalvelulla on kansainvälisesti merkittävä vientipotentiaali.

Vedenkulutuksen etäseurantapalvelu perustuu mittaria kuvaavaan kameraan ja kulutustietoa analysoivaan pilvipalveluun. Palvelu on kehitetty yhteistyössä Livion Oy:n kanssa. Etäseurantapalvelun käyttöönotto ei vaadi nykyisen vesimittarin vaihtamista uuteen. Etäseurantapalvelun myötä kiinteistöhuollon ei tarvitse käydä lukemassa mittareita paikan päällä, vaan tehokas työaika voidaan käyttää muihin työtehtäviin. Tyypillisesti kiinteistöhuollon työaikaa on varattu kuusi tuntia vuodessa yhden vesimittarin lukemiseen.

Vuotovahingot merkittävä kustannus

Pilotointivaiheessa etäseurantapalvelun piirissä on ollut noin 300 kiinteistöä, muun muassa sairaaloita, hotelleja, liikekiinteistöjä ja taloyhtiöitä. Suomalaisessa kiinteistökannassa potentiaali etäseurantapalvelulle on Envera Oy:n arvion mukaan 300 000 vesimittaria.

Finanssialan Keskusliiton mukaan kiinteistöissä tapahtuu vuosittain 36 000 korvattavaa vuotovahinkoa. Vuotovahingoista aiheutuvia korvauksia maksetaan noin 160 miljoonalla.

Henri Kajula, toimitusjohtaja, Envera Oy p. 045 631 6186

Envera Oy on vedensäästöalan palveluyritys, jolla on toimipisteet Espoossa ja Tampereella. Yhtiö palvelee satoja taloyhtiöitä ja Suomen johtavia kiinteistönomistajia tuoden niille keskimäärin 24 prosentin säästöt käyttöveden kulutukseen. Enveran asiakkaat ovat tutkitusti erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun (Taloustutkimus 11/2015). http://www.fiksuvesi.fi