Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Rakennusala etsii ratkaisuja rakentamisilmoitusten mukanaan tuomiin haasteisiin

Rossum Oy

Rakennusala etsii ratkaisuja rakentamisilmoitusten mukanaan tuomiin haasteisiin

Julkaistu: 19.01.2015 klo 09:52
Julkaisija: Rossum Oy

Työmaan työntekijöiden tiukentunut valvonta ja uudet raportointivaatimukset ovat luoneet kysyntää uusille ratkaisulle rakennusalan yrityksissä. Sähköisiä raportoinnin työkaluja on kehitetty vastaamaan työmaiden uusiin tarpeisiin.

Heinäkuussa 2014 voimaan astuneen lain mukaan jokaisen työmaalla työskentelevän henkilön tiedot täytyy toimittaa Verohallinnolle kuukausittain rakennushankkeen arvon ollessa yli 15 000 euroa. Erityisesti pienet ja keskisuuret rakennusalan yritykset ovat joutuneet muuttamaan ja kehittämään raportointikäytäntöjään kiristyneiden omavalvontavaatimusten myötä.

Eliittikatot ratkaisi raportointiongelman Rossum Toiminnanohjauksella

Katto- ja ulkoverhousremontteihin erikoistunut Eliittikatot pyörittää jatkuvasti 25–30 työmaata. Yritys työllistää 100 työntekijää, joista työmailla työskentelee 45 yrityksen omaa ja 25 aliurakoitsijan työntekijää. Yritys on raportoinut työntekijätiedot kesästä lähtien Verohallinnolle ohjelmistotalo Rossumin kehittämällä järjestelmällä.

”Meille on tärkeää toimia esimerkillisesti omalla alallamme. Haluamme hoitaa rakentamisilmoitukset verottajalle huolellisesti, mutta toisaalta vaivattomasti. Raportointi ei saa viedä liiaksi huomiota urakoiltamme. Tällä hetkellä yksi työntekijä pystyy hoitamaan meillä noin 70 työntekijän raportoinnin, ja lisäksi palkanmaksun. Ilman tehokasta järjestelmää tämä ei olisi mahdollista”, kertoo toimitusjohtaja Markku Kamula.

Rossum lähti kehittämään ratkaisua työmaiden käyttöön vuoden alussa verottajan ohjeistettua rakennusilmoitusvelvollisuudesta. Yksinkertainen, nettipohjainen järjestelmä on integroitu verottajan järjestelmään: työmaatietoja ei tarvitse kirjata ylös moneen otteeseen.

Järjestelmä perustuu nettipohjaiseen käyttöliittymään, johon jokainen työntekijä ilmoittaa työaikatietonsa. Työnjohto tarkistaa ja hyväksyy tunnit järjestelmässä. Myös alihankkijat täydentävät työaikatietonsa samaan järjestelmään. Järjestelmä kokoaa kaikki tiedot yhteen ja aineisto lähetetään sähköisesti verottajalle.

”Asiakkaamme ovat kokeneet järjestelmän yksinkertaistavan verottajalle raportointia. Monet ovat myös huomanneet, että samoja tietoja voi hyödyntää muunkin toiminnan ohjauksessa, kuten työmaakalenterin ylläpidossa, palkanmaksussa ja laskutuksessa ”, kertoo Harri Koskinen, projektipäällikkö Rossumilta.

Eliittikatot Oy                                                              Rossum Oy
Toimitusjohtaja Markku Kamula                                  Projektipäällikkö Harri Koskinen
markku.kamula@eliittikatot.fi                                      harri.koskinen@rossum.fi
+358 50 322 5556                                                     +358 50 534 0109