Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Pöyryn Tolppanen: Teollinen internet on arkipäivää, ei nippu visioita

Teknologiateollisuus ry

Pöyryn Tolppanen: Teollinen internet on arkipäivää, ei nippu visioita

Julkaistu: 03.12.2014 klo 10:59
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Pöyryn toimitusjohtaja Pasi Tolppanen ruotii Teknologiateollisuuden Toimitusjohtajablogissa teollista internetiä ja siihen ladattuja odotuksia Suomen pelastajana. Hän haluaa tuoda esiin "insinöörinäkökulman": teollinen internet on ollut pitkään arkipäivää, ja se kehittyy askel askeleelta kaikilla toimialoilla.

– Insinöörille saattaa olla tuskallista nähdä teollisuuden innovaatioita käsiteltävän kuten julkisuuden henkilöitä: ensin ylistettyinä maasta taivaaseen ja sitten vedettyinä alas jalustoiltaan. Teollinen toiminta on pitkäjänteistä ja arkipäiväistä. Välillä tulee oivalluksia, suurin osa ajasta toteutetaan niitä, kirjoittaa Tolppanen.

Tolppanen tuo esiin kaksi seikkaa, jotka ohjaavat menestystä jatkossa:

1. Ratkaistaan oikeita ongelmia
    Ei se, että venttiilillä on nettiosoite ja sillä voisi teoriassa olla Facebook-sivu, ole itseisarvo. Enemmän fokusta on laitettava siihen, miten pystymme luomaan ja toteuttamaan seuraavan sukupolven teolliset ratkaisut resurssiniukasti, joustavasti ja kilpailukykyisesti. Meidän tulee olla avoimia hyvinkin erilaisille ideoille, pystyä testaamaan ne mahdollisimman nopeasti ja lähteä toteuttamaan parhaita.
  2. Pidetään mielessä turvallisuus
    Kun hakkeri nyt varastaa luottokortteja, sotkee teollisten sentrifugien toimintaa, pystyy aiheuttamaan laajoja sähkökatkoksia – mitä sitten, jos kaikkeen pääsee murtautumaan ja vaikkapa voimalan turbiinit voi laittaa soittamaan Porilaisten marssia? Kukaan ei tiedä miten turvata kaikkeen kytketyt laitteet. Tähän tarvitaan aktiivista valmistautumista ja ongelmien ennakointia.

Vaikka puheeseen teollisesta internetistä liittyy Tolppasen mukaan myös hypetystä, voi Suomi hänen mielestään todella nousta, jos osaamme murtaa teollisten sektorien rajat ja turvatuilla yhteyksillä mahdollistaa esimerkiksi lisää resurssitehokkuutta energia-, metsä-, kemian, ohjelmisto- ja teknologiateollisuuden yhteistyöllä.

– Meillä on jo teknologiaa ja osaajat uusiin suuriin kokonaisuuksiin, joita voisimme Suomesta tarjota, mutta veturi puuttuu – kukaan ei koe olevansa veturinkuljettaja, Tolppanen kirjoittaa. Hän toivookin uudenlaista yhteistyötä.

Lue Toimitusjohtablogi kokonaisuudesssan

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 50 prosentista Suomen viennistä ja 75 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan lähes 280 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.