Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Aalto-korkeakoulusäätiön tiimi voitti TekesHack-demokilpailun

Tekes tiedottaa

Aalto-korkeakoulusäätiön tiimi voitti TekesHack-demokilpailun

Julkaistu: 23.09.2016 klo 19:01
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Demokilpailua edelsi kahden päivän hackathon, jossa kahdeksan tiimiä suunnitteli tehokkaita tapoja verkottaa yrityksiä, tutkimustiimejä ja sijoittajia. Kilpailijoiden haasteena oli yhdistellä avointa dataa, koneoppimista ja tekoälyä uudenlaisen ratkaisun luomiseksi.

”Olemme nähneet kiinnostavia tekoälyä hyödyntäviä matchmaking-ratkaisuja”, sanoo hackathonia luotsannut Tekesin asiantuntija Jussi Kajala.

Arvovaltainen jury valitsi Helsingissä perjantaina 23.9.2016 järjestetyn demokilpailun voittajaksi Aalto-korkeakoulusäätiön tiimin (Vincent Kuo ja Tapio Auvinen). Heidän korkeatasoinen demonsa ansaitsi tuomaristolta ensimmäisen palkinnon eli 10 000 euroa. Voittajatiimi osoitti kykenevänsä luomaan uskottavan ratkaisun, joka vastasi matchmaking-haastetta. Tiimi huomioi myös palvelun tuoman lisäarvon ja loppukäyttäjät.

Tuomaristo luovutti toisen palkinnon kahdelle tiimille: Courage Ventures Oy & Fast Monkey Oy (Will Cardwell, Lauri Raivio ja Lucas Thome) sekä Difogic (Vladislav Bondarenko ja Boris Nechaev) palkittiin kumpikin 5 000 euron palkinnoilla.

Hackathonin jälkeen suunnittelukilpailun toisessa vaiheessa kilpailutyöt arvioi vielä riippumaton tuomaristo. Suunnittelukilpailun voittaja tai voittajat saavat sopimuksen Tekesin kanssa ja pääsevät toteuttamaan lopullisen palvelun. Tavoitteena on tehdä monivuotinen, arvoltaan 100 000 – 200 000 euroa, sopimus valitun toimittajan tai toimittajien kanssa.

”Kilpailu on ollut myös oppimiskokemus. Saamme tällä tavalla koottua hienoja kehitysideoita kevyellä prosessilla”, sanoo hankintapäällikkö Eriika Autio Tekesistä. ”Tämä on ensimmäinen kerta, kun Suomessa järjestetään hackathon osana julkista hankintaa.”

Tietoa TekesHack-suunnittelukilpailusta

Demokilpailu ja haastattelut ovat nähtävissä Tekesin Periscopessa http://periscope.tv/tekesfi
Lisätietoa suunnittelukilpailusta: http://www.tekes.fi/tekeshack/

Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi