Etusivu » Tiedotteet » Tietokoneet » Toimiva verkko on elämisen perusedellytys

Toimiva verkko on elämisen perusedellytys

Julkaistu: 28.01.2015 klo 15:30
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Lähitulevaisuudessa valokuituliittymä on yhtä välttämätön kuin sähkö ja vesi. Elämä ilman verkkoyhteyttä on lähes yhtä haastavaa kuin ilman sähköä. Jo monet tämän päivän palveluista on suunniteltu toimimaan parhaiten valokuituliittymän avulla.

Valokuidulla nettiyhteytesi toimii takuuvarmasti. Valokuidulla saadaan aina luvattu nopeus. Mobiiliyhteydellä nopeus taas vaihtelee sen mukaan, montako käyttäjää verkossa juuri sillä hetkellä on tai kuinka kaukana käyttäjä on verkon tukiasemasta.

– Mobiilidatan varaan ei voida rakentaa tietoyhteiskuntaa. Verkot eivät skaalaudu ja taajuudet loppuvat kesken. Suomi on viimeisiä maita, joissa on tarjolla rajoittamaton mobiilidatapalvelu, totesi tietokirjailija Petteri Järvinen Suomen Seutuverkot ry:n seminaarissa.

Itsenäisiä valokuituverkkoja on rakennettu Suomessa jo muutamia kymmeniä, mutta maassamme on edelleen katvealuilla asuvia, joiden yhteys on täysin riittämätön normaaliin nettikäyttöön.

– Monella yhteys ei riitä edes pankkipalveluiden hoitoon, puhumattakaan, että pääsisivät nauttimaan esimerkiksi netti-TVstä. Avoin valokuituverkko on mielestämme ainoa järkevä ratkaisu, jolla turvataan Suomen kilpailukyky tietoyhteiskuntana, toteaa Suomen Seutuverkot ry:n puheenjohtaja Jarno Laitinen.

Avoimeen valokuituverkkoon on nyt saatavissa muun muassa nettiyhteydet, TV-palvelut, lankapuhelinliittymät, turvapuhelimet ja valvontalaitteet. Mahdollisuudet etätyöskentelyyn paranevat virtuaalisia neuvotteluyhteyksiä hyödyntämällä – työtä voi tehdä täysin paikasta ja ajata riippumatta. Tietoverkon kautta käytettävät palvelut kehittyvät alinomaa ja arjessa moni asia toimii jo pelkästään netissä. Sähköisenä täytetään hakemuksia, ilmoittaudutaan harrastuksiin, varataan aika lääkäriin ja keskustellaan matkojen päässä asuvan ystävän kanssa. Kun asioiden on edettävä, on nettiyhteyden toimittava katkeamatta. Valokuituverkko on tällöin luotettava yhteys.

– Yhteyden nopeudella on väliä, sillä nopeilla liittymillä on huomattava vaikutus tuottavuuden kasvuun ja uusien yritysten syntymiseen. Valtaosa talouden kasvumahdollisuuksista liittyy digitaalisuuden hyödyntämiseen, Järvinen sanoo ja jatkaa, että Suomen yrityksillä olisi tutkimusten mukaan parhaat mahdollisuudet hyötyä digitalisoitumisesta, mutta hyödyntämisessä ollaan kaukana kärjestä. Yhteiskunnan elintasoa ei jatkossa voida ylläpitää ilman digitalisoitumiseen panostamista, mutta asian yhteiskunnallista painoarvoa ei ole tunnistettu.

Suomen seutuverkot ry, Jarno Laitinen, puheenjohtaja, puh. 020 775 0881, puheenjohtaja@seutuverkot.fi

Suomen Seutuverkot ry:n tehtävänä on edistää seutukuntien tasavertaista tietoyhteiskuntakehitystä. Yhdistys pitää yhteyksiä viranomaisiin ja edistää eri alueilla seutuverkkojen kehittymistä. Lisäksi yhdistyksen tarkoituksena on edistää oman alansa tutkimus- ja kehittämishankkeita yritysten ja tutkimusta harjoittavien koulutus- ja tutkimuslaitosten kanssa. www.seutuverkot.fi