Etusivu » Tiedotteet » Tietokoneet » Suomalainen Rails Girls -konsepti leviää maailmalla

Teknologiateollisuus ry

Suomalainen Rails Girls -konsepti leviää maailmalla

Julkaistu: 15.03.2012 klo 16:18
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Tytöille ja naisille suunnattujen Rails Girls -koodaustapahtumien luova ja innostunut tunnelma kannustaa naisia IT-alalle ja levittää tietoutta suomalaisesta IT-osaamisesta. Suomalaiseen konseptiin perustuvia työpajoja on järjestetty Euroopan lisäksi jo Aasiassa asti.

Suomessa ideoitu Rails Girls -työpaja on tyttöjen ja naisten koodaustapahtuma, jossa opitaan verkkosovellusten suunnittelun ja rakentamisen alkeita. Työpajojen tavoitteena ei ole opettaa kaikkea yhdessä päivässä vaan ennemmin innostaa ja rohkaista kehittämään omia taitoja.

Rails Girls on täysin vapaaehtoistoimintaan perustuva konsepti, jota rahoittavat muun muassa Teknologiateollisuus ry sekä paikalliset sponsorit.

Ensimmäinen Rails Girls -työpaja järjestettiin vuonna 2010 Helsingissä. Sen jälkeen koodauspajoja on järjestetty eri puolilla maailmaa, esimerkiksi Singaporessa 2011 sekä Shanghaissa ja Tallinnassa 2012. Seuraavaksi Rails Girls valtaa ainakin Berliinin, Krakovan, Varsovan, Buenos Airesin ja Wienin.

Suomalainen IT-osaaminen maailman tietoisuuteen

Suomalaisen IT-osaamisen markkinointiin panostaminen on yksi keino houkutella ulkomaisia investointeja ja pääomaa Suomeen.

- Internetin selkäranka on luotu pitkälti Suomessa. Suomalaista MySQL-tietokantajärjestelmää käytetään monien suosittujen web-sovellusten, kuten Facebookin, pohjana. Muina esimerkkeinä voi mainita SSH:n, Linuxin, Nokian ja F-Securen, sanoo Linda Liukas, yksi Rails Girls -konseptin kehittäjistä.

Myös suomalainen avoimen lähdekoodin kulttuuri on maailmankuulu. Rails Girlsissä tekniseen uuden luomiseen tuodaan mukaan myös sosiaalinen ja avoin yhdessä tekemisen kulttuuri.

Rails Girls -työpajat ovat loistava keino kannustaa naisia töihin, joissa IT-osaamiselle on käyttöä, ja levittää tietoutta suomalaisesta osaamisesta. Jokainen työpaja luo lisää kansainvälisiä verkostoja sekä innostaa uusia järjestäjiä viemään konseptia eteenpäin.

Asiantuntija Piia Simpanen, Teknologiateollisuus ry, puh 0400 199 399, etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 60 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n runsaat 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.