Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Yhteistyö avaa mielenkiintoisia näkymiä lääkekehityksen tulevaisuuteen

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Yhteistyö avaa mielenkiintoisia näkymiä lääkekehityksen tulevaisuuteen

Julkaistu: 28.05.2015 klo 07:45
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Lääkekehitystä tehdään yhä enemmän lääketeollisuuden, akateemisen tutkimuksen ja myös lääkeyritysten välisenä yhteistyönä. Se avaa mielenkiintoisia näkymiä tulevaisuuteen.

Lääkeyritys Pfizerin lääketieteellisen johtajan Jaakko Parkkisen mukaan uuden lääkkeen kehittäminen kestää tällä hetkellä noin 10-15 vuotta ja maksaa yli miljardi euroa.

– Nyt on kuitenkin nähtävissä selkeitä viitteitä siitä, että tulevaisuudessa uuden lääkkeen kehitysprosessi voidaan tehdä nykyistä tehokkaammin. Lääketieteen nopea kehitys lisää ymmärrystämme sairauksien syntymekanismeista. Lääkehoitoja kehitetään myös entistä kohdennetummin ja pienemmille potilasryhmille, jonka tuloksena syntyy aiempaa yksilöllisemmin annettavia täsmälääkkeitä.

Yhteistyötä yli rajojen

Uusia lääkkeiden vaikutuskohteitakin löytyy entistä enemmän lääketeollisuuden ja akateemisten tutkijoiden yhteistyön tuloksena. – Se on merkittävä kehitysaskel, sillä lääkekehitystä on tehty perinteisesti lääketeollisuuden sisäisenä tutkimuksena. Kiinteämpi yhteistyö akateemisten tutkimusryhmien kanssa antaa lääketeollisuudelle paremmat mahdollisuudet hyödyntää eri tieteenalojen, kuten geenitutkimuksen ja biotieteiden läpimurtoja.

Pfizerin tutkimusyhteistyöstä Suomessa onkin saatu aikaan merkittäviä tuloksia. - Helsingin yliopiston Suomen molekyylilääketieteen instituutin (FIMM), HYKS Syöpäkeskuksen ja Pfizerin tutkijat tekivät hiljattain lääketieteellisen läpimurron löydettyään syöpälääkkeelle uuden käyttökohteen. Olemme myös mukana lääkeyritysten yhteisessä geenitutkimushankkeessa, jossa pyritään hyödyntämään suomalaisen geenitutkimuksen osaamista lääkekehityksessä. Lääkeyritykset tekevät siis yhteistyötä varhaisessa lääketutkimuksessa, sillä se antaa meille paremmat mahdollisuudet rahoittaa kokeellisia hankkeita, joista voi syntyä uusia läpimurtoja. Yksilön näkökulmasta sekin lisää uskoa ja toivoa lääkekehityksen tulevaisuuteen, Parkkinen toteaa. Teksti: Editori.fi

Yhteydenotot: Pfizer, Puh. (09) 430 040

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi