Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Tutkimus: opintopiste ei välttämättä toimi sille asetetuissa korkeakoulupoliittisissa tehtävissä

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Julkaistu: 15.12.2014 klo 14:53
Julkaisija: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

TIEDOTE
15.12.2014, julkaisuvapaa

Tänään maanantaina 15.12.2014 julkaistavassa Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen tutkimuksessa “Opintopiste” tarkastellaan, kuinka hyvin ja millä ehdoin opintopiste toimii osana korkeakoulujen rahoitusmallia sekä opintotukijärjestelmää. Miten korkeakoulut voivat vaikuttaa opiskelijoidensa opintopistekertymiin? Entä kuinka oikeellinen ja tarkka opintoihin käytetyn ajan mitta opintopiste todella on?

“On kyseenalaista, tulisiko opintopistettä edes periaatteessa käyttää esimerkiksi korkeakoulujen rahoitusmallien koulutuksen tulosmittana. Sehän ei varsinaisesti mittaa sen enempää koulutusinstituution työpanosta kuin sen -tulostakaan, vaan opiskelijan työpanosta tämän opintopistettä kohden käyttämän opiskeluajan odotusarvona”, tutkija Leo Aarnio toteaa.

Tutkimuksessa on tarkasteltu erään yliopiston opiskelijoiden opintoihin käyttämää aikaa ja yhdistetty tämä opintorekisteristä saatuihin opintopistetietoihin. Vaikuttaisi siltä, että ainakin kyseisessä yliopistossa opintopistettä kohden opiskellaan vähemmän kuin valtioneuvoston asetus säätää. Lisäksi tiedekuntien opintopistemitoituskäytännöissä vaikuttaisi olevan sekä koulutuksen tulosohjauksen että opintotukijärjestelmän toimivuuden kannalta huomionarvoista vaihtelua.

“Jos opintopistettä käytetään luonteestaan huolimatta tulosohjaukseen, korkeakouluja palkitaan ja opiskelijoita kompensoidaan osin väärin perustein. Korkeakoulut voivat ansaita tulospalkkiota ja opiskelijat opintorahaa ensisijaisesti opintojen vaatimustason eroista johtuen. Kenties erikoisinta on, että sekä korkeakoulujen että opiskelijoiden opintopisteperusteiset tulostavoitteet on asetettu niin korkealle, että niitä on hankala saavuttaa ilman opintopistemitoitusta koskevan asetuksen laiminlyömistä. Uhkakuvana on, että opintopisteperusteinen tulosohjaus on koulutuksen laadun kannalta tarkoituksen vastaista ja ansion mukaisen palkitsemisen kannalta epäoikeudenmukaista”, tutkija Aarnio huomioi.

Tutkimuksessa esitetään, miten opintopisteeseen liittyvät ongelmat voitaisiin mahdollisesti korjata. Voidaanko mittaria kehittää, jotta se toimisi paremmin sekä rahoitusmallin että opintotukijärjestelmän tarpeisiin, vai pitäisikö siitä joissain tapauksissa kokonaan luopua?

Julkaisua voi tilata Otuksen verkkokaupasta 25 eurolla osoitteesta (www.otus.otusowl.fi/index.php/julkaisut/verkkokauppa) ja se on julkaistu myös pdf-versiona (www.otus.otusowl.fi/index.php/julkaisut/kaikki-julkaisut).

tutkija Leo Aarnio, p. 050 345 4446, leo.aarnio@otus.fi

***

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus on voittoa tuottamaton, itsenäinen säätiö, joka

tutkii opiskelijoita, oppilaitoksia ja koulutuspolitiikkaa. Säätiö tekee itsenäistä selvitys-, tutkimus- ja kehitystyötä yhteistyökumppanien kanssa sekä pyrkii edistämään opiskelijatutkimuksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta yhteiskunnan eri tasoilla.

www.otus.fi

www.facebook.com/otusowl